Alla inlägg den 9 januari 2018

Av Susanne Nietula Edenvik - 9 januari 2018 14:15


Nyttig, smidig och enkel rotfruktslåda.

Skrubba de rotfrukter du vill ha. Finns massor med vitaminer i skalet så det är tokigt att slänga. Men vill du skala så gör du det.

Nyttig, smidig och enkel rotfruktslåda  

Denna gång använde jag:
1 Potatis
1 Sötpotatis
1 Morot
1 Palsternacka
1 Gul lök
1 Röd lök
1/2 Purjolök
3 vitlökar
600g Närproducerad köttfärs

Stekte köttfärsen i kokosolja och vatten som precis täckte köttfärsen. Använde lite salt, peppar, oregano och persilja. Under tiden skivade jag allt annat i köksmaskinen.

Tog en stor ugnsform och smörjde med kokosolja. Startade ett varv med rotfrukter och lök, varvade med köttfärs. Överst la jag ett lager med rotfrukter.
Jag använder inte ost pga mjölkprotein. Annars hade det ju smakat gott.

Ställde in i varmluftsugn 175° i c:a 25 minuter.

Serverade med broccoli, vitkål och gurka. Mums!

Räcker till flera matlådor så slipper man laga mat varje dag. Eftersom jag är histaminkänslig så kylde jag ner det snabbt i portioner och sedan in i frysen.

Nästa gång ska jag köra en vegetarisk variant och prova att använda röda linser istället. Hoppas att jag tål det.

Dagens tänkvärda:
"Finns massor med nyttigheter i skal och det är ju tokigt att slänga vitaminer. Äta inte slänga!"

#hemlagadmat #renmat #rotfruktslåda #närproducerat #ätaskal #ätainteslänga #tokigtattslängavitaminer #låghistaminkost #histamin #nyttigt

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards