Alla inlägg den 8 februari 2018

Av Susanne Nietula Edenvik - 8 februari 2018 20:15


Triggerpunkter är ganska okända och därför obehandlade och väldigt många lider hemskt mycket i onödan. Triggerpunkterna syns inte på röntgen, men upp till 75 procent av all smärta i muskler beror på triggerpunkter.

Vad är en triggerpunkt
Triggerpunkter är en spänd, öm, smärtsam punkt i en muskel. De uppstår genom en överbelastning eller skada. Den vanligaste orsaken till att de uppstår är att muskeln utsätts för ett ensidigt, statiskt arbete under en längre tid. Eller en plötslig överansträngning.
Punkten ömmar vid tryck men kan även ge smärta längre bort, till exempel smärta, domningar, utstrålning eller stickningar i fingrarna eller benen.

Då en muskel spänner sig kraftigt eller under en längre tid stryper den sitt eget blodflöde, då uppstår syrebrist. Det skickas signaler till ryggmärgen. Ryggmärgen svarar med att skicka tillbaka signaler att muskelfibrerna ska spänna sig ännu mer. Då uppstår en negativ spiral. Det som händer är att ett tillstånd liknande likstelhet uppstår i dessa punkter på muskelfibrerna. Triggerpunkterna har alltså hamnat i en ond cirkel.
En triggerpunkt kan sitta i många år och ger sig ofta inte förrän man med massage går in och masserar eller trycker på triggerpunkten. Då kan den onda cirkeln brytas så att blodcirkulationen kommer igång igen.



Hur hittar man triggerpunkter
Jag trevar med fingrarna. Liksom "går" med fingrarna på huden. Har jag ont i handen så "går" jag med fingrarna på armen för att hitta de ömma triggerpunkterna.
Se filmsnutten. 

 
Triggerpunkterna sitter inte alltid där det gör ont. Ibland kan de sitta ganska långt ifrån själva smärtstället. Jag har en bok som jag kollar i där finns bilder som visar smärtområde och ungefärlig plats för triggerpunkter.
Ibland får jag "gå" med fingrarna ända uppe ifrån halsgropen (se krysset på bilden) för att hitta just den triggerpunkter som släcker nervsmärtan i armen och handen (se de röda områdena på bilden).
Triggerpunkter - Rörelseapparatens anatomi - En muskel och triggerpunktsguide Kristian Berg  
Rörelseapparatens anatomi - En muskel och triggerpunktsguide Kristian Berg  

Rörelseapparatens anatomi - En muskel och triggerpunktsguide

av Kristian Berg
Jag lånade boken på biblioteket 2015 innan jag köpte en egen.
Alltså den här boken är min bibel. Jag kan ofta minska både mina muskelsmärtor och även nervsmärtor oerhört mycket i hela min kropp.

Här hittar du en jättebra sida som visar smärtområden och triggerpunkter.



Hur gör man
Jag trycker hårt på den ömma punkten med fingrarna eller knogarna, ibland gör det så ont så man tror att man ska svimma, inväntar en smärtopp, smärtan släpper och efter en stund släpper jag. Handlar kanske om 30-45 sekunder. Man ska inte trycka längre än 90 sekunder!
Viktigt! Under tiden jag trycker så djupandas, näsandas jag ända ner i magen och upp igen. Muskler och celler behöver syre.
Man kan även masserar med fingrarna över den ömmande punkten flera gånger tills smärtan minskar. Man kan även använda t.ex en tennisboll.



Om smärtan inte går bort kan det vara en inflammation som INTE ska behandlas med tryck.

Triggerpunkter kan komma tillbaka ofta speciellt om man fortsätter felbelasta.

Källor:

Rörelseapparatens anatomi - En muskel och triggerpunktsguide

av Kristian Berg


http://mabra.com/slipp-varken-med-triggerpunktsmassage/


http://massage.helahuma.se/om-triggerpunkter/7-massage/om-triggerpunkter/16-vad-aer-en-triggerpunkt


http://www.pakvis.com/Symptomguide.aspx

Boken "Rörelseapparatens anatomi - En muskel och triggerpunktsguide

av Kristian Berg" har verkligen förändrat mitt liv.

Rekommenderas varmt   

Vill man inte hålla på och experimentera med sig själv eller känner sig osäker så sök upp en duktig massageterapeut!


Dagens tips:

Jag badar bastu eller badar i epsomsalt varannan dag.

Då passar jag på att leta triggerpunkter och masserar. Superskönt!

#triggerpunkter #egenvård #muskelsmärta #muskelvärk #nervsmärta #massage #rörelseapparatensanatomi #smärtlindring #triggerpunktsguide #djupandas #näsandas #muskler #syre #cervikalspinalstenos #smärta

 

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards