Alla inlägg den 25 februari 2018

Av Susanne Nietula Edenvik - 25 februari 2018 05:15


Quercetin - naturlig antihistamin


Quercetin är en flavonoid som är ett naturligt färgämne, som finns naturligt i många växter.


Quercetin finns naturligt i många växter, speciellt yttre skalet  

Quercetin finns naturligt i många växter, speciellt yttre skalet.

Tacksam att jag fick plocka många äpplen hos Pernilla i höstas.


Jag försöker hitta så mycket naturliga källor till Quercetin och C-vitaminer.
Jag tar även tillskott. Men förslag på naturliga källor är ju alltid bra.

Jag är känslig för histamin så jag vill komma upp i allra minst 2 gram c-vitamin/dag. Jag försöker även få i mig så mycket Quercetin som möjligt.
C-vitamin, Quercetin, B6 och Zink samarbetar mot histamin.

Quercetin har bl.a en antihistamin effekt. Laboratorietester har visat att quercetin påverkar intracellulära enzymer och kan bidra till att hämma histaminfrisättning.

Men det är svårt att komma upp i tillräckligt hög dos som jag önskar. Så extra bra att hitta källor i den naturliga maten som man ändå äter.



Länkar till naturliga källor till Quercetin, antihistaminer:

Naturliga Quercetin-källor med många fördelar mot skolmedicin.

Hälsofördelar med Quercetin enligt studier

Här skriver Connors Kitchen om Quercetin och mastcellsstabilisering.

Bra info om Vikten av oprocessade och osötade Bär och antioxidanter


Att vara histaminkänslig beror ofta på att något organ är i obalans t.ex sk läckande tarm. Här har jag skrivit om vad som fungerar för mig angående Läckande tarm, Histaminkänslighet och Potatismjöl

 

Här finns massor av naturliga förslag på vad man kan göra mot pollenallergi

 

Balanserad kost


Om jag t.ex äter mycket bär som det är naturligt antihistamin i så klarar jag att äta en histaminrik banan t.ex i kombination med potatismjöl en kvart innan.

Att äta naturlig antihistaminer i samband med histaminrik kost hjälper mig  

Att äta naturlig antihistaminer i samband med histaminrik kost hjälper mig.



Kosttillskott som samarbetar mot histamin


C-vitamin

Vitamin B6

Zink


Quercetin

Jag äter bl.a även Quercy Plus före histaminfrisättande livsmedel. Quercy Plus är särskilt utvecklad för att man lättare ska kunna tåla födoämnen som stimulerar kroppens egen produktion av histamin.
Quercy Plus mot histaminfrisättning      

Quercy Plus mot histaminfrisättning 

Har man DAO-brist får man ofta besvärliga problem. Då är Daosin ett bra alternativ vid histaminintolerans. Jag äter Daosin ibland som innehåller enzymet diaminoxidas som kan hjälpa vid histaminintolerans. Det beror lite på vad jag ska äta och dels är det en kostnadsfråga för mig.
Daosin kan vara ett bra alternativ vid histaminintolerans  

Daosin kan vara ett bra alternativ vid histaminintolerans


Exempel på naturliga källor till Quercetin som jag äter mer eller mindre ofta är:

Blåbär (odlade 7,4 mg/100g, vilda 14,6-15,8 mg/100g)

Björnbär (4,5 mg/100g)
Broccoli (3,0 mg/100g) och andra gröna bladgrönsaker
Grönkål (6,0-11,0 mg/100g)
Koriander (5,0 mg/100g)
Kål (7,71 mg/100g)
Libbsticka (170,0 mg/100g)
Lingon (odlade 8,3-15,6 mg/100g, vilda 12,1 mg/100g)
Lök - särskilt i den yttre ringen (28,4-48,6 mg/100g)
Röd lök (19,93-37,7 mg/100g)
Rönnbär (8,5 mg/100g)
Svarta vinbär (6,9 mg/100g)
Äpplen (2,1-44,0 mg/100g)

Jag lägger fokus på frukt och grönt i min kost för att få i mig så mycket vitaminer och Quercetin som möjligt. Plus alla örter jag äter som också innehåller Quercetin.


Viktigt att tugga maten för den naturliga enzymproduktionen


Mycket viktigt är att tugga maten. Enzymproduktionen börjar redan i munnen när man tuggar. Tugga noga och länge.

För att stödja magsyran äter jag stjälkselleri typ 15-30 minuter före matintag. Mycket snällare än skolmedicin som kan ha ruskiga biverkningar!



Every time you eat or drink you are either feeding disease or fighting it  

Every time you eat or drink you are either feeding disease or fighting it!


Maten är min medicin.

Dagens tänkvärda:
"Quercetin besitter anticancerogena egenskaper, vilket huvudsakligen beror på att den är en potent antioxidant som ska kunna förhindra bildningen av cancerceller."

#quercetin #antihistamin #naturligt #histamin #cvitamin #b6 #zink #tuggamaten #enzymproduktion #quercyplus #diaminoxidas #dao #flavonoid #enzymer #histaminfrisättning #histaminkänslig #histaminintolerans #läkanaturligt #friskvård


Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards