Alla inlägg den 25 januari 2019

Av Susanne Nietula Edenvik - 25 januari 2019 04:11


Sååååå himla coolt! Igår träffade jag en hjälpmedelskonsulent och fick prova robothandskar, Carbonhand.

Wow vilken upplevelse! Först grät jag, sen skrattade jag. Hihi! Vilken känsla att ha ett stadigt grepp för mina annars svaga och fumliga händer.

Fick bara prova en handske i taget annars skulle det bli för jobbigt för mig. Så jag fick prova den högra först som är friskaste hand och arm. Sen testade jag på den vänstra handen som är med på filmerna.

Robothandskar Carbonhand
  Robothandskar Carbonhand
 

Det sitter sensorer i handskarna som lyder och förstärker mina rörelser. Så greppet blir jättestadigt. Man kan reglera styrkan via en app. Samtidigt avgör man även själv med sina muskler hur mycket hjälp man behöver. Batteriet är i "klumpen" som jag visar på slutet på ena filmen. Samtidigt tränar man automatiskt sina muskler och nervbanor när man använder robothandskarna. Så det är även ett bra träningshjälpmedel. Jag fick prova kanske max 10 min/hand. Hon varnade för träningsvärk. Kan säga att det känns rejält i triceps, underarmar och händer nu. Träningsvärk är bra värk.
Ååååh det var så superhäftigt att få prova!

Lite ledsamt att se sig själv på film, ser att mitt huvud gungar... det har jag inte varit medveten om. Men, men nu är det fokus på hur jag ska skaffa de där robothandskarna!

Jag behöver båda höger och vänster handske, speciellt vänster. Ska kolla med neurologen annars får jag försöka söka fonder.
Robothandskarna måste jag på ett eller annat sätt skaffa... Vilket hjälpmedel! Vill ha! Ska ha! Det måste lösa sig på något sätt!


Carbonhand Robothandske för svaga händer Hjälpmedel  

Carbonhand Robothandske för svaga händer. Bra hjälpmedel samtidigt som det tränar nervbanor och muskler.


Jag har medfödd trång ryggmärgskanal. När jag tänker tillbaka på barndomen så ser jag tydligt att jag har haft vissa problem med finmotoriken redan när jag var liten. Hade redan som liten svårt att hålla i bestick. Har alltid suttit och bytt kniv och gaffel mellan händerna och bytt grepp. Fick ofta höra som liten att "dig Susanne kan vi inte ta med ut på restaurang. Du krånglar ju alltid så med besticken." Det var inte illa menat eller i illa ton, det var mer på skämt de sa så. De förstod inte och inte jag heller. Så ser ni någon som krånglar med besticken, så ge dem åtminstone bestick med grova handtag.

Lärde mig på mitt egna sätt att knyta skorna, jag liksom kastar runt det ena snöret om det andra. Många som har påpekat genom åren. Men huvudsaken är ju att man på något sätt fixar det man ska utföra. Finns oftast många lösningar på det mesta.

Information om hur Carbonhand fungerar:
https://www.bioservo.com/sv/halso-sjukvard/manoevrera-carbonhand

Vill du prova? Det är gratis:
https://www.bioservo.com/sv/halso-sjukvard/prova-carbonhand

Här kan man läsa om hur olika personer med svaga händer har hjälp av Carbonhand:
https://www.bioservo.com/sv/halso-sjukvard/ett-maenskligt-perspektiv


Finns flera filmer på youtube om robothandskar. Bara att söka på robothandske eller Carbonhand.


Dagens tänkvärda:
"Det är lättare att veta vad man behöver när man vet vad som finns"


#robothandskar #robothandske #carbonhand #hjälpmedel #träningshjälpmedel #ryggmärgenikläm #myelopathi #cervikalspinalstenos #spondylos #svagahänder #handsvag #svagahänder #muskler #nervbanor


Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards