Alla inlägg den 24 februari 2019

Av Susanne Nietula Edenvik - 24 februari 2019 04:27


Köttfärs- & Broccolibiffar 18 st

Låghistaminkost, IFD Inflammationsdämpande kost, Paleo, Aip.

Värm upp ugnen till 200° C

 

 Köttfärs- & Broccolibiffar

 Köttfärs och Broccolibiffar med tillbehör. Att äta med greppvänliga bestick för svaga händer underlättar min matsituation.

 

Ingredienser:
500 g nötfärs närproducerad krav
250 g färsk broccoli eko

Lite grönkåls kvist och färsk persilja
en liten gul lök

en liten röd lök

en vitlöksklyfta
1/2 dl vatten
2,5 tsk himalayasalt
2 tsk örter, jag använde torkad basilika
1 tsk libbsticka 

 

Ev. tillägg

Om man önskar “ägg” i rekommenderar jag chiaägg.

1 chiaägg (1msk chia + 3 msk vatten, låt svälla i tio min.)
Kokosolja kallpressad eko, om man vill steka biffarna i stekpanna istället.
Mixad rå broccoli, grönkålskvistar och persilja  

 

Mixa:

broccolin med stam och allt.

grönkålskvistarna

lökar

örter

 

Blanda i köttfärsen, vatten och salt.

Forma till jämnstora bollar, platta till dem till biffar.

 Köttfärs- & Broccolibiffar  

 

Stek i ugn 175°C

Ställ in biffarna i ugnen och sänk ugnsvärmen till 175°C.

Jag kör varmluftsugn 20-25 min. 

__________________________________________________________________________

 

Kött är inflammationshöjande så det är bra att väga upp så mycket som möjligt med grönsaker. Broccoli och grönkål är inflammationsdämpande. IFD, Inflammationsdämpande kostlista. 

 

Ofta blir ju grönkålskvistarna över för att man äter enbart grönkålsbladen... Jag spar stjälkarna till matlagning, mixar dem och använder i matlagning. Dumt att slänga dem när man kan äta dem.

 

Köttfärs- & Broccolibiffar i kallbad    

 

Om du är histaminkänslig

Är man histaminkänslig som jag så tinar man snabbt upp köttfärsen i kallbad.

Använder köttfärsen genast när det nätt och jämnt går att bearbeta den! För att minimera histaminbildning.

Så fort man tagit ut biffarna ur ugnen, lägger man genast biffarna i kallbad och så snabbt som möjligt in med dem i frysen. Annars bildas det histamin!

Tänk på att använda ett salt utan jod om du är histaminkänslig. Var försiktig med lökarna om du är jättekänslig för histamin. Lökar är en etta på Sighi-listan men samtidigt innehåller de naturlig antihistamin. Örter är naturlig antihistamin så det använder jag rikligt varje dag. 

Här hitttar du lite mer tips om du är histaminkänslig.

 

Min kost är min medicin. Att läka så mycket som möjligt på cellnivå kräver naturlig, ren kost lagad från grunden med bra råvaror.

 

Dagens tänkvärda:

Ät maten istället för att slänga den.

 

#låghistaminkost #broccolibiffar #IFD #inflammationsdämpandekost #sighi #inflammationssänkande #matiställetförmedicin #minkostärminmedicin #broccoli #grönkål #örter #antihistamin #naturligantihistamin #friskvård #ryggmärgenikläm #nervsystem #läkapåcellnivå #paleo #aip

 

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards