Alla inlägg den 24 maj 2019

Av Susanne Nietula Edenvik - 24 maj 2019 08:00


Under soluppgången tar jag ledigt från verkligheten.


Under soluppgången får jag en timmes sinnesro.


Under soluppgången står jag ut.


Dagens tänkvärda:
Smärta gör ont. Livet gör ont. Men inget gör så ont som att vara fast i något som inte är du.

#soluppgång #sinnesro #ståut #andas

Av Susanne Nietula Edenvik - 24 maj 2019 03:36


I vanliga fall så känner jag mig rätt stor, stadig och stark trots alla mina problem. Trots att jag i verkligheten inte är så stor.

Eftersom jag går långtidssjukskriven för bl.a utmattningssyndrom så får jag fylla i massa olika enkäter bl.a KEDS om stress.
Stresstest KEDS hittar du här:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2019/05/24/11610293-stresstest-keds/

Läkaren sa att jag nu i maj-19 låg på 48p av max 54p på KED-skalan.
Jag kollade sen vad jag hade tidigare i år... 36p. Verkligen onödig ökning av stresspåslag. Inte konstigt att jag har ångest...

Jag känner mig så liten.

Varför behöver sjuka människor kämpa så hårt för att överhuvudtaget få en vanlig läkartid. Vad är syftet att låta mig kämpa och vänta i 5,5 månad på en vanlig läkartid? Och vad är syftet med att låta mig mig vänta på läkarintyg för sjukskrivning?

Mitt läkarintyg gick ut 30/4. Fick äntligen träffa en läkare 16/5.
Igår 23/5 efterlyste jag läkarintyget. Vad är det som tar sådan tid? Vad är syftet med att ge sjuka människor glapp i sjukskrivningen?

Utan sjukskrivning kan jag ju såklart inte få några pengar...

När jag tillhörde en annan avdelning inom vården så tog det max två dygn för de att förlänga sjukskrivningen. Den avdelningen har minst lika mycket arbete att utföra som den här avdelningen. Men de hade bättre rutiner.

Jag försöker att vara stark men det är svårt när man blir förminskad.

Jag har jättebra läkare. Alla runtomkring mig förstår att jag är sjuk. Men det är deras avsaknad av rutiner och almanackor som gör att jag faller mellan stolarna.

Jag vill ju bli friskare! Men systemet gör att jag blir sjukare...

48 poäng av 54 poäng. Jag kämpar med stressreducering flera, flera, flera gånger per dag, varje dag.

Vad är syftet med att låta mig kämpa och vänta, vänta, vänta?

Dagens tänkvärda:
Ge mig sinnesro att
acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.

#stress #utmattad #KEDS #kämpa #vänta #ståut #ångest #sjuk

Av Susanne Nietula Edenvik - 24 maj 2019 02:57


Stresstest KEDS (Karolinska Exhaustion Disorder Scale)

Testet har tagits fram av en forskargrupp på Karolinska Institutet och används inom sjukvården som en hjälp i utredningen av utmattningssyndrom.

Enligt KED-skalan befinner sig personer med 19 poäng eller mer i riskzonen för ohälsosam stress.

Här är stresstestet så kan du själv testa om du är i riskzonen:
https://www.hjarnfonden.se/tester/stresstest/

Är du för stressad? Ta dig själv på allvar! Innan det går för långt och du blir utmattad...

#stresstest #KEDS #KarolinskaExhaustionDisorderScale #utmattad #utmattningssyndrom #stressbelastad

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards