Direktlänk till inlägg 24 maj 2019

Jag känner mig så liten

Av Susanne Nietula Edenvik - 24 maj 2019 03:36


I vanliga fall så känner jag mig rätt stor, stadig och stark trots alla mina problem. Trots att jag i verkligheten inte är så stor.

Eftersom jag går långtidssjukskriven för bl.a utmattningssyndrom så får jag fylla i massa olika enkäter bl.a KEDS om stress.
Stresstest KEDS hittar du här:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2019/05/24/11610293-stresstest-keds/

Läkaren sa att jag nu i maj-19 låg på 48p av max 54p på KED-skalan.
Jag kollade sen vad jag hade tidigare i år... 36p. Verkligen onödig ökning av stresspåslag. Inte konstigt att jag har ångest...

Jag känner mig så liten.

Varför behöver sjuka människor kämpa så hårt för att överhuvudtaget få en vanlig läkartid. Vad är syftet att låta mig kämpa och vänta i 5,5 månad på en vanlig läkartid? Och vad är syftet med att låta mig mig vänta på läkarintyg för sjukskrivning?

Mitt läkarintyg gick ut 30/4. Fick äntligen träffa en läkare 16/5.
Igår 23/5 efterlyste jag läkarintyget. Vad är det som tar sådan tid? Vad är syftet med att ge sjuka människor glapp i sjukskrivningen?

Utan sjukskrivning kan jag ju såklart inte få några pengar...

När jag tillhörde en annan avdelning inom vården så tog det max två dygn för de att förlänga sjukskrivningen. Den avdelningen har minst lika mycket arbete att utföra som den här avdelningen. Men de hade bättre rutiner.

Jag försöker att vara stark men det är svårt när man blir förminskad.

Jag har jättebra läkare. Alla runtomkring mig förstår att jag är sjuk. Men det är deras avsaknad av rutiner och almanackor som gör att jag faller mellan stolarna.

Jag vill ju bli friskare! Men systemet gör att jag blir sjukare...

48 poäng av 54 poäng. Jag kämpar med stressreducering flera, flera, flera gånger per dag, varje dag.

Vad är syftet med att låta mig kämpa och vänta, vänta, vänta?

Dagens tänkvärda:
Ge mig sinnesro att
acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.

#stress #utmattad #KEDS #kämpa #vänta #ståut #ångest #sjuk

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards