Alla inlägg den 31 maj 2019

Av Susanne Nietula Edenvik - 31 maj 2019 06:33


Tacksam att känna att tomheten som fanns igår morse är borta.


Soluppgången 190531


Tacksam för soluppgången som visar att man ska resa sig upp varje dag.


Soluppgången 190531


Tacksam för ännu en ny dag.



 38 sek Mindfulness. Fågelkonsert, energi från träden och soluppgången.


Tacksam för ännu en ny dag


Tacksam för att få se de fina hjortarna.
Tyvärr inget bra kort på hjortarna som var nära min bil imorse. Men det är iaf ett kort på de fina hjortarna.

Hjortar


Dagens tänkvärda:
Hjort Cervus
Att utvecklas och förändras ger mod och frihet.
Min gåva till dig är att känna stolthet. Gå med stolthet du vet vem du är.
ur Djurens språk - Solöga

Här kan du köpa eller ladda ner Solögas bok:

http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9198079808


#soluppgång #tacksam #skapamera #forografera #smärtlindring #utlopp #känslor #starta #skapa #talblirtillskrift #skrivaavsig #ryggmärgenikläm #utmattad #deprimerad #tecken #hjortar #solöga #mod #frihet #stolthet

Av Susanne Nietula Edenvik - 31 maj 2019 06:16


Det här blir nog startskottet för att jag äntligen ska börja måla
Jag har de senaste åren haft en längtan att måla. Ja faktiskt ända sedan mamma gick bort 2002. Jag har handlat på mig material. Men sen har det aldrig blivit av...

Men igår var jag på Yoga & Målning, medvetet skapande.
Chakrameditation & Chakramålning på MK Yoga Karlskoga. Min fina, fina, härliga praktikplats.


MK Yoga Karlskoga. Min fina, härliga praktikplats


Vilken upplevelse!
Igår vaknade jag och kände mig helt tom och undrade hur tusan ska jag kunna måla i det här tillståndet...


Vi fick yoga och göra en underbar chakrameditation som Monica ledde. Sen så tog Jörn över och ledde målningen och gav oss massa bra tips! Vi fick måla i mörker med bara några ljus tända och stämningsfull musik. Vi skulle använda oss av chakrafärgerna och chakrameditation vi hade gjort.

Under tiden jag var där blev jag helt varm. Och tomheten försvann. Häftigt!! Det var ju precis det här jag behövde!

Trodde inte jag hade täckt hela tavlan i det dunkla ljuset, men det hade jag.
När jag kom hem såg jag att det är ju som ett stort hjärta i tavlan. Jag älskar ju hjärtan och under tiden jag målade så tänkte jag att det vore ju fint om jag fick med något litet hjärta på tavlan. Men jag fick inte till det... Men så hade jag ju omedvetet gjort ett stort hjärta. Det tyckte jag är så coolt så jag måste visa.


Chakrameditation & Chakramålning


Så här blev min chakramålning. 
Kan ni se hjärtat? Eller är det bara jag som ser det? Hihi.

Min kompis Annika såg en påfågel. Jag kunde inte se den först. Men nu kan jag se den.


OM (AUM) tecknet fanns från början på våra tavlor. Vi fick måla över det om vi vill, men jag ville ha det kvar.

OM-tecknet symboliserar universum eller världssjälen.


A står för skapande

U står för bevarande

M står för destruering eller upplösning

Nu ska jag minsann komma igång och måla så jag får lite utlopp för mina inlåsta, frysta känslor så att jag får må bättre.


Buddha med ett hjärta

Buddha med ett hjärta. Magiskt!

Namaste


Äntligen startat att målat nu iaf!

Målar du något?

Dagens tänkvärda:
Ibland måste man se saker från ett annat avstånd.
Starta! Ta första steget!

#skapamera #måla #chakra #chakramålning #chakrabalansering #medvetetskapande #omedvetetskapande #yoga #chakrameditation #utlopp #känslor #starta #färger #skapa #talblirtillskrift #skrivaavsig #ryggmärgenikläm #utmattad #deprimerad #hjärta #kärlekfinnsimångaformer

Av Susanne Nietula Edenvik - 31 maj 2019 03:27


Eftersom jag har ryggmärgen i kläm i nacken och har förlorat vissa muskler och nervbanor i armar och händer, och att vissa signaler mellan hjärnan och musklerna är svaga och/eller fördröjda så är mina händer fumliga och bångstyriga. Speciellt om jag har överansträngt mig, är stressad eller om det är för kallt för mig. Under 21° C så får jag mer problem. Så det är viktigt att jag håller mig varm, att jag inte överanstränger mig, att jag andas och tar det lugnt och koncentrerar mig när jag ska använda händerna.

Speciellt svårt är finmotorik. T.ex dra upp blixtlås och knäppa knappar. Det här med knappar kommer jag skriva om i eget blogginlägg senare.
Men nu ska det handla om blixtlås och nyckelringar.


Nyckelringar - Hjälpmedel för fumliga händer  


Jag har köpt en förpackning med nyckelringar på tradera billigt.

Vi har satt fast nyckelringarna på alla möjliga saker där det går att fästa dem som t.ex:


Nyckelringar - Hjälpmedel för fumliga händer

Dataväskan. Nyckelringar i blixtlåsen både på utsidan och inuti.


Nyckelringar - Hjälpmedel för fumliga händer

Stora och lilla kameraväskan.


Nyckelringar - Hjälpmedel för fumliga händer

Vinterbyxorna


Nyckelringar - Hjälpmedel för fumliga händer

Jackor


Nyckelringar - Hjälpmedel för fumliga händer

Väskan har en nyckelring med ett hjärta.


Skinnjackan har redan hyfsat bra stroppar så den vill jag inte sätta nyckelringar i än.

Ryggsäcken hade jättebra stroppar på sig redan när den köptes.

Enkelt hjälpmedel att sätta nyckelringar i alla blixtlås så slipper man bli förbannad och svära ramsor.

Inte så snyggt, men till stor hjälp. Vill man ha finare kan man kanske köpa läderband och göra större öglor och trä på, typ som i ryggsäcken. Men det blir inte lika stadigt som med nyckelringar.

Tipsa mig gärna om hjälpmedel och hur du löser besvärliga vardagsproblem.

Dagens tänkvärda:
Vad behöver just jag för att livet ska bli lättare?

#svagahänder #fumligahänder #finmotorik #hjälpmedel #nyckelringar #blixtlås #händer #fingrar #ryggmärgenikläm

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards