Alla inlägg under maj 2019

Av Susanne Nietula Edenvik - 28 maj 2019 02:55


Är du deprimerad? Nedan hittar du depressionstest PHQ-9.

PHQ-9 betyder Patient Health Questionnaire 9.

"PHQ-9 är en kortfattad självskattningsskala för screening av egentlig depression enligt DSM- IV och mätning av aktuell symtomnivå av depression. De första nio items i PHQ-9 motsvarar de nio kriterierna för depression i DSM-IV. Det tionde item är en enkel funktionsskala. Skalstegen för de första 9 items poängsätts från 0 till 3 och summeras.
Skalan kan användas som screening för kriterierna för att ett depressivt syndrom kan föreligga enligt DSM-IV. Man kan också använda summascore som ett mått på aktuell symtomnivå för att bedöma depressionsdjup och följa ett förlopp över tiden."

Här är depressionstestet så kan du själv testa om du är i riskzonen:
http://www1.psykiatristod.se/Global/Bilagor/PHQ-9_svensk.pdf

Tolkningsmall:
http://www1.psykiatristod.se/Global/Bilagor/PHQ9_tolkningsmall.pdf



Är du för deprimerad? Ta dig själv på allvar! Innan det går för långt...

#depressionstest #PHQ9 #PatientHealthQuestionnaire9 #psykiskohälsa #deprimerad #depressiv #depressivepisod #depressivtsyndrom #belastad #psykiatri #förstämningssyndrom #magnesiumkanhjälpa

Av Susanne Nietula Edenvik - 27 maj 2019 06:16


Hur man förhindrar en ångestattack - att grunda sig

Gör 5 änglavingar:
Sträck upp armarna samtidigt som du djupandas in genom näsan, ända ner i magen och upp på bredden i bröstkorgen. Ta ner armarna andas ut. Upprepa minst 5 gånger. Det lugnar det parasympatiska systemet.
Tidigare blogginlägg om änglavingar:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2018/02/04/11513127-anglavingar-far-fart-pa-lymfsystemet-och-ger-energi/

Soluppgång 27/5-19


Se långsamt omkring dig och hitta ...
5 saker du kan se
4 saker du kan röra
3 saker du kan höra
2 saker du kan lukta
1 känsla du känner
Detta kallas att man grundar sig - det kan hjälpa när du känner att du har ångest och känner att du förlorar kontrollen.


--------------------


Så här blev min första grundning idag när ångesten höll på att ta över:


Startade med 5 änglavingar.


Mäktiga tallarna som ger mig mycket kraft  


Ser soluppgången,

ser molnen,

ser mammas kaffekopp,

ser fåglarna

och ser de mäktiga tallarna som ger mig otroligt mycket kraft.


Känner det daggvåta gräset mot fotsulorna  


Känner det daggvåta gräset mot mina nakna fotsulor,

känner på mammas kaffekopp,

trycker ryggen hårt mot husväggen (som dessutom är mitt föräldrahem),

knådar mina händer.


Trycker ryggen hårt mot husväggen      


Hör fågelkonsert och göken,

hör bilarna på avstånd

och tåget långt borta.


Luktar på kaffet ur den ärvda kaffemuggen


Luktar på kaffet ur den ärvda kaffemuggen med guldkant

och luktar på den nya friska morgondagen.


Känslan är tacksamhet.

Efteråt känns det iaf mycket bättre.

Upprepar så många gånger det behövs under dagen.

Dagens tänkvärda:
"Här och nu"

#ångest #grunda #gröntärskönt #stress #påfrestning #utmattad #ryggmärgenikläm #röstinmatning #talsomblirskrift #soluppgång #se #känna #höra #luktar #känsla #parasympatiskasystemet #hittadrivkraftiångest

Av Susanne Nietula Edenvik - 27 maj 2019 04:42


I helgen infann sig äntligen lite matlust och matinspiration. Kirskål är ju både nyttigt och gratis. Används typ på samma sätt som spenat i mat, i pesto eller smoothie som ogräsdrink.

Kirskål går dessutom alldeles utmärkt att förvälla lätt och frysa in, eller att torka.


Kirskål är ju både nyttigt och gratis


Kirskål växer ofta i trädgårdar och vilt typ överallt, svårt att utrota. Man använder de späda bladen. De större bladen är beskare. Här kan du se bilder och läsa mer om kirskål: https://www.skogsskafferiet.se/kirskal/

Gratis passar ju extra bra eftersom jag väntar på läkarintyg som aldrig kommer... Vet inte längre vad jag ska säga till chefen... Sjukskrivningen gick ut i april. Så då blir det ju inga pengar heller...
Men jag har ju tur som är gift. Allt ordnar sig nog till slut, men så oerhört påfrestande att behöva tjata, tjata och tjata. Energikrävande att behöva ta så många kontakter som jag inte har energi till. Energi som jag behöver till att träna och underhålla mina muskler och nervbanor dagligen för att vara i hyfsat skick.
Såå onödig stressbelastning uppe på allt annat krångel på en redan sönderstressad människa.
Enligt läkaren och stresstestet KEDS ligger jag på 48 poäng av max 54 poäng. Jag behöver verkligen inte mer stress i mitt liv.
Här kan du testa din stressnivå på KEDS:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2019/05/24/11610293-stresstest-keds/

Om jag orkar så ska jag kontakta FK och be om hjälp om de kan hjälpa mig att få tag i läkarintyget.

Livet är för krångligt!!


https://open.spotify.com/track/32j279x3imcBWBu9OaHX2n?si=fcUyxXWhRkeRYsgSh--mIw



Månadens låt:
I am here, I am here
All of this wrong, but I'm still right here
I don't have the answers, but the questions is clear
Pink - Beautiful Trauma

Dagens tänkvärda:
Kirskål Aegopodium podagraria
Möt varje ny dag med ett öppet sinne.

Visdom: Mitt sinne är öppet. Jag lyssnar. Jag tar emot. Jag lär mig något nytt varje dag.
Ha inga förutfattade meningar om du vill lära dig något.
ur Växternas språk av Solöga

#kirskål #ogräsmat #växeröverallt #gratis #nyttigt #gröntärskönt #stress #påfrestning #utmattad #ryggmärgenikläm #röstinmatning #talsomblirskrift #beautifultrauma #iamhere #pink

Av Susanne Nietula Edenvik - 26 maj 2019 06:30



Ett avslappnande magnesiumbad

I fredags morse skulle jag egentligen åka in till Coachingteamet för ett pass MediYoga. Men plikttrogna jag orkade inte... Kroppen lydde långsamt, speciellt vänsterarmen var olydig och själen var såå sliten. Senaste månadens höga stressbelastning och alldeles för lite sömn tar ut sin rätt.


(Lägg in bild)


Stress suger ut magnesium i kroppen. Magnesium är ett av de första ämnena som försvinner ur kroppen vid stress.

Jag yogar varje morgon hemma. Och i tisdags hade vi som går på CoachingTeamet ett extra morgonpass på MK Yoga Karlskoga. Så i fredags valde jag istället att ta ett avslappnande magnesiumbad hemma. Skönt för musklerna att få slappna av och det nu galopperande hjärtat får slappna av lite. Jag som har haft hjärtat under kontroll de senaste 5 åren utan skolmedicin, utan betablockerare. Känns så frustrerande! Men jag ska försöka att vara stark och hitta tillbaka till kontrollen över hjärtat.

Magnesium är bra mot mycket. Dämpar bl.a smärta, muskelvärk, kramp och nervryckningar. Lugnar bl.a klåda, psoriasis och utslag.

Under tiden jag badar brukar jag numera meditera. Speciellt om jag är i obalans. Oftast blir det Hjärtmeditationen Guru Ram Das. Det blev det denna gång också. En timmes bad kombinerat med Hjärtmeditation, Så skönt för kropp och själ.


Här hittar du hur man utför Hjärtmeditation - Guru Ram Das:

http://edenvik.bloggplatsen.se/2019/05/25/11610446-hjartmeditation-guru-ram-das/




Här är några äldre blogginlägg om magnesium:


Göra egen magnesiumolja:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2016/01/31/11260300-gora-egen-magnesium-olja/


Magnesiumbad - Epsom hjälper mina nerver och muskler att fungera:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2015/08/12/11158560-magnesiumbad-epsom-hjalper-mina-nerver-och-muskler-att-fungera/


Magnesium - Slipp kramp, nervryckningar och sov gott
http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/05/9808975-magnesium-slipp-kramp-nervryckningar-och-sov-gott/

Magnesiumet jag badar i heter Epsom Salt. Jag köper det till bra pris i 25 kg säck som jag får hemlevererat. Superbra! Finns även i mindre förpackningar.


Epsomsalt Magnesiumsulfat  


Dagens tänkvärda:
"Vad väntar jag på?"


#epsom #epsomsalt #magnesium #muskelavslappnande #hjärtat #kramp #nervryckningar #psoriasis #klåda #utslag


Av Susanne Nietula Edenvik - 25 maj 2019 05:36


Under soluppgången tappar jag tid och rum.





Under soluppgången är livet kravlöst.




Under soluppgången förändras allt varje sekund.





Under soluppgången behöver jag inte tänka på att andas.




Under soluppgången finns det som en brygga mellan mig och...




Dagens tänkvärda:

"Tack för en ny dag"


#soluppgång #livet #andas #sinnesro #ståut



Av Susanne Nietula Edenvik - 25 maj 2019 03:45

Hjärtmeditation - Guru Ram Das

Det här mantrat: "Guru guru wahe guru,  guru ram das guru" 
är ett mycket kraftfullt mantra för healing och beskydd. Om det sjungs i samband med en svår situation sägs dess vibrationer direkt klara upp oklarheter i situationen, ge beskydd och hela det som behöver helas.


MediYoga Startpaket 1 Bild Hjärtmeditation  

MediYoga Startpaket 1 Bild Hjärtmeditation



Så här gör man:
Sitt eller ligg.
Ta vänster hand mot hjärtat och höger hand över vänster hand.
Slappna av och blunda, fokusera på ditt hjärta och lyssna eller sjung med i mantrat som upprepas. Mantrat blir mycket kraftfullare om man sjunger/vibrerar den. Så använd rösten så att det kan vibrera och läka i din kropp.

Ofta har jag svårt att sitta still. Då vaggar jag eller gungar så att jag klarar av sitta still. Målet är att jag ska klara av meditationen så att jag får må bättre.

Har du svårt att få ro att sitta still i de 11 minuter som meditationen tar. Så börja med det du klarar av och utöka allteftersom. Övning ger resultat.

Mantrat:
"Guru guru wahe guru, guru ram das guru"

Som betyder ungefär: 
Visdom och insikt kommer till dig som en tjänare av det oändliga.

Den första raden i mantrat "Guru guru wahe guru" sägs föra ditt sinne in till kunskapens innersta källa. Den andra raden "guru ram das guru" sägs kunna ta oss till ett högre medvetande.

Här finns skivan att köpa:
https://www.mediyogashop.se/cd-skivor/startpaket/

Skivan finns även att köpa digitalt via länken. Man kan även prova gratis.

Här kan du provlyssna på skivan:
https://www.mediyogashop.se/cd-skivor/startpaket/startpaket-1/


MediYoga och denna meditation har jag lärt mig hos Mia på MediYogan via Coachingteamet. Eftersom jag är utmattad så får jag stöd och hjälp via dem för att få en bättre livssituation. Jag är såå tacksam för alla naturliga verktyg. Suger åt mig av allt.

Jag använder den dagligen även i situationer när jag behöver stressa ner och fokusera som exempelvis:
När jag duschar och fixar ordning mig för dagen. Speciellt om jag ska iväg för det blir en stressituation för mig.
När jag kör bil. Det lugnar ner min bilkörning.
När jag lagar mat. Min kropp lyder bättre då.
När jag försöker somna om.
Ja jag använder den i alla stressituationer. Speciellt om jag mår dåligt, är pressad psykiskt eller behöver få kontroll på mina olydiga nervbanor och muskler. Är man balanserad fungerar livet bättre.

Mantrat skapar en inre meditativ frid. Det som känns omöjliga kan helt plötsligt bli möjligt.

Här har jag gjort ordning en Spotifylista med Guru Ram Das sånger som jag brukar lyssna på. Just nu innehåller den 1 tim 23 min Hjärtmeditation:
https://open.spotify.com/user/mrssus/playlist/4J9OoBySg4TPw8MxV9A1KX?si=io8TVc7iR_m1RYLZu9iZRA

Finns även många varianter på youtube. Här är en favorit med Snatam Kaur:


Hjärtmeditationen är förlösande, lugnande och skickar styrka och kärlek till hjärtat och dig.

MediYoga är ett medicinskt verktyg för bättre hälsa. Hjärtmeditationen är för mig ett stressverktyg som jag använder dagligen mer eller mindre.

Meditera mera för balans i livet.

Dagens tänkvärda:
Vad behöver just jag idag för att må bättre?


Hjärta hjärtan molnhjärta moln  

Bilden visar Hjärta hjärtan molnhjärta moln


#hjärtmeditationen #mediyoga #balans #stressverktyg #göranboll #mediyogashop #lugnochro #hjärta #SnatamKaur #healing #utmattad #utmattningssyndrom #ryggmärgenikläm #molnhjärtan

Av Susanne Nietula Edenvik - 24 maj 2019 08:00


Under soluppgången tar jag ledigt från verkligheten.


Under soluppgången får jag en timmes sinnesro.


Under soluppgången står jag ut.


Dagens tänkvärda:
Smärta gör ont. Livet gör ont. Men inget gör så ont som att vara fast i något som inte är du.

#soluppgång #sinnesro #ståut #andas

Av Susanne Nietula Edenvik - 24 maj 2019 03:36


I vanliga fall så känner jag mig rätt stor, stadig och stark trots alla mina problem. Trots att jag i verkligheten inte är så stor.

Eftersom jag går långtidssjukskriven för bl.a utmattningssyndrom så får jag fylla i massa olika enkäter bl.a KEDS om stress.
Stresstest KEDS hittar du här:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2019/05/24/11610293-stresstest-keds/

Läkaren sa att jag nu i maj-19 låg på 48p av max 54p på KED-skalan.
Jag kollade sen vad jag hade tidigare i år... 36p. Verkligen onödig ökning av stresspåslag. Inte konstigt att jag har ångest...

Jag känner mig så liten.

Varför behöver sjuka människor kämpa så hårt för att överhuvudtaget få en vanlig läkartid. Vad är syftet att låta mig kämpa och vänta i 5,5 månad på en vanlig läkartid? Och vad är syftet med att låta mig mig vänta på läkarintyg för sjukskrivning?

Mitt läkarintyg gick ut 30/4. Fick äntligen träffa en läkare 16/5.
Igår 23/5 efterlyste jag läkarintyget. Vad är det som tar sådan tid? Vad är syftet med att ge sjuka människor glapp i sjukskrivningen?

Utan sjukskrivning kan jag ju såklart inte få några pengar...

När jag tillhörde en annan avdelning inom vården så tog det max två dygn för de att förlänga sjukskrivningen. Den avdelningen har minst lika mycket arbete att utföra som den här avdelningen. Men de hade bättre rutiner.

Jag försöker att vara stark men det är svårt när man blir förminskad.

Jag har jättebra läkare. Alla runtomkring mig förstår att jag är sjuk. Men det är deras avsaknad av rutiner och almanackor som gör att jag faller mellan stolarna.

Jag vill ju bli friskare! Men systemet gör att jag blir sjukare...

48 poäng av 54 poäng. Jag kämpar med stressreducering flera, flera, flera gånger per dag, varje dag.

Vad är syftet med att låta mig kämpa och vänta, vänta, vänta?

Dagens tänkvärda:
Ge mig sinnesro att
acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.

#stress #utmattad #KEDS #kämpa #vänta #ståut #ångest #sjuk

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards