Alla inlägg den 10 juni 2019

Av Susanne Nietula Edenvik - 10 juni 2019 06:37



När jag vaknar så liksom rullar jag ur sängen. Varje morgon är olika med ryggmärgen i kläm.
Men de flesta morgnar känns fötterna bortdomnade och hälarna känns inte alls. Tar lång, lång tid för mig att kissa, det bara droppar sakta ut. Jag försöker ta god tid på mig, brukar göra som en svepande rörelse med ena armen framför kroppen samtidigt som jag djupandas lugnt in genom näsan. Samtidigt som jag gör försiktiga nackrörelser för att försöka få igång kroppen.
Tyvärr är det en mängd tuffa smärttillstånd också men jag tycker det är mest besvärligt när inte kroppen fungerar som den ska. Lite kyligt tidigt på morgonen så det är viktigt att hålla värmen annars förvärras allt.



Yogan hjälper mig att få igång och underhålla nervbanor och muskler. Jag försöker att inte göra sådant som förvärrar mitt tillstånd. Men ibland vet man ju inte det förrens efteråt. Man får försöka ha kontroll på rörelserna och ju mer man övar desto mer muskler och kontroll får man. Men muskler och funktioner är färskvara och måste verkligen underhållas!



Vissa övningar får jag öva länge på innan jag klarar. Som de här övningarna övade jag på i 15 månader innan jag klarade av. Så ge inte upp!


Den är så otroligt skön för bröstryggen.
Det är inte varje dag jag klarar av de nu heller, men många dagar. Kan säga att jag är mycket nöjd när det går framåt. Man ska aldrig ge upp! Men det krävs mycket envishet och tålamod. Stor envishet har jag medfött, tålamodet har jag fått öva på, mycket...



Efter morgonyogan har jag mycket bättre känsel i fötterna. Inga problem att kissa. Smärtan är på en lägre nivå.




Dagens tänkvärda:
Tömmer alla sorger
Vågorna gungar mig
Under bar himmel seglar jag
Händer som gungar mig
Jag har hela världen under mig snart
Vågorna gungar mig mot det lugn jag vill ha
Uno Svenningsson


#morgonyoga #yoga #naturen #havet #vågor #vind #semester #husbil #husbilsliv #livet #livskraft #livslust #livskvalité #energi #frihet #rehabilitering #återhämtning #fotografera #hjärtan #kärlekfinnsimångaformer #tecken

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards