Alla inlägg den 26 juni 2019

Av Susanne Nietula Edenvik - 26 juni 2019 15:40


Läsa böcker är besvärligt med mina händer och armar. Mycket lättare att lyssna på böcker. Då behöver jag inte kämpa med att hålla i boken.

Jag har använt mig i flera år av Legimus som jag fått tillgång till via biblioteket. Ända sedan januari 2015 har jag använt Legimus. Men har lyssnat kortare stunder på böcker som handlar om hälsa. Pga utmattningssyndrom så har inte hjärnan klarat av att lyssna längre stunder och inte alls på skönlitteratur eller kriminalromaner mm. Min coach Mia la förslag redan förra året att jag skulle lyssna på någon bok som inte handlade om hälsa. Just för att få in något annat i mitt liv. Men det har varit väldigt svårt.

Min man är en riktig bokmal. Så nu under semestern så läste jag av en händelse lite på baksidan på en av hans böcker. Min nyfikenhet väcktes till liv! Kände att det var dags att göra ett nytt försök. Husbilslivet har verkligen gjort mig gott nu i juni. Underbart!!!


Men tyvärr hade Legimus-appen hamnat i molnet och jag kom inte åt den trots att jag har supermycket surf i min pott. Jag var tvungen att ha wi-fi stod det på skärmen. Suck.
Men i lördags kollade jag upp Telia, de har ju vissa free wi-fi platser. Några kilometer bort vid Arbetsförmedlingen så skulle det finnas wi-fi. Yes! Tog elcykeln och cyklade dit och laddade ner appen och böcker. Första gången jag hängt utanför Arbetsförmedlingen en lördag ;)

Elcykeln är ett mycket bra hjälpmedel! Jag måste cykla om den ska gå framåt, men det är inte så tungt. Det är sådan frihet för mig att ha elcykeln, jag kommer ut på ett helt annat sätt.


Nu idag onsdag är jag redan på kapitel sju i boken. Känns verkligen som ett jättestort framsteg för mig!

Är så tacksam för att de som har funktionshinder har tillgång till Legimus, det är ett jättebra hjälpmedel.

Här kan du läsa om tidigare blogginlägg om Legimus och hur det fungerar:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2018/01/06/11505960-gratis-talbocker-via-legimus/

Nu ska jag snart gå till stranden, bada, sola och lyssna på talboken: Leona - Tärningen är kastad.
Cowboyen blir kvar i husbilen och läser, han är mätt på sol och strand. Skönt när man kan göra som man vill. Havet ger mig så mycket liv, sinnesro och frihet <3


Ha det fint! Det ska jag!

Dagens tänkvärda:
Härligt med hjälpmedel, framsteg och frihet!

#hjälpmedel #talböcker #kriminalroman #läsafastmanlyssnar #skrivafastmantalar #talblirtillskrift #elcykel #legimus #frihet #husbilsliv #havet

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards