Alla inlägg den 10 juli 2019

Av Susanne Nietula Edenvik - 10 juli 2019 04:28


En kickbike kan vara ett enkelt hjälpmedel om man har olydiga ben som det kan bli när man har ryggmärgen i kläm. Och dessutom är utmattad så att man inte har tillgång till hela sin hjärna...



Mina ben är ofta krångliga och olydiga, de gör ont, de viker sig. När jag är överansträngd stränar det fruktansvärt i knävecken precis som att musklerna är på tok för korta i knävecken, som att köttet i ben och knän sakta slits isär, ibland blir jag svullen. Jag orkar inte gå långt och det är oftast besvärligt att stå. Dessutom tar det så mycket kraft ifrån hjärnan att gå och styra benen och fötterna och även om benen klarar av att gå så blir hjärnan helt slut, jag får hjärndimma och kommer som i komaläge och sen blir det inte mycket mer gjort den dagen och kanske inte nästa heller... Jag tror att det hänger ihop både med mina nackproblem och med min utmattning.

Kickbike som hjälpmedel  


 Livskvalite´att komma ut i naturen. Läkande för själen.


Jag är mycket för att vara ute i naturen och jag har ett stort behov utav det för att må så bra som möjligt. Jag har i perioder under de senaste åren haft som mål att promenera 1 km per dag, det har varit mer än tufft men jag har verkligen försökt att kämpa på, lite för mycket. Men i november 2018 så gav jag upp mina promenadmål som jag satt upp varje månad. Kändes mycket ledsamt men jag försökte tänka att det bara är för en tid.


2012 och 2013 klarade jag av att gå långa sträckor, ibland en mil, trots mina besvär i nacken och nervpåverkan. Jag tror jag kommer klara det igen framöver.

Faktum är att jag sedan jag gav upp mitt kämpande med promenader har jag fått tillgång till mer av min hjärna nu när hjärnan inte behöver kämpa så med hur jag ska röra mig och dessutom mindre smärta som hjärnan behöver arbeta med att hantera.

Kickbike som hjälpmedel om man har svårt att gå  

Jag har ju ändå försökt att gå typ 100-700 meter beroende på dagsform under vintern och våren. Det är ju jätteviktigt att man ändå rör på sig regelbundet, för att man ska ha kvar så bra funktion som möjligt i ben och fötter. För övrigt yogar jag 1-2 timmar/dag plus att jag tränar mina nervbanor i armar och ben mer eller mindre nästan varje dag.

I våras köpte jag en billig kickbike för att testa om det kunde hjälpa mig. Yes!
Det är ett lättare sätt att ta sig fram när benen inte vill gå. Det blir något helt annat för mina ben än att kämpa med att gå. Helt andra rörelser och lägen. Dessutom bra träning.

Kickbike som hjälpmedel  

Den är smidig att ha med i bilen. Den är hyfsat lätt så att jag klarar av att bära eller leda den kortare sträckor där det inte går att köra med den.
Smidig att ha med i husbilen när jag tidiga morgnar vill gå på upptäcksfärd på nya platser som vi besöker.

Kickbike som hjälpmedel  

Tidigt på morgonen med kameraväskan på magen och yogamattan på ryggen för att leta reda på dagens nya yogaplats. Det är spännande med nya platser att upptäcka. Mycket spånnande! Jag kan vara ute i timtals när jag har tid. När vi är ute i husbilen har jag tid. 

Kickbike som hjälpmedel  

Kickbiken är ett hjälpmedel som hjälper mig att ge mig mer livskvalité. Så att jag lättare kommer ut.

Kickbike och elcykel som hjälpmedel  

Men ska jag längre sträckor använder jag elcykeln som jag fick förra våren. Den har verkligen gett mig mer livskvalité så att jag lättare kommer ut. Men elcykeln ska jag blogga om en annan gång.

Dagens tänkvärda:
Det viktiga är inte HUR man tar sig fram. Det viktiga är ATT man tar sig fram.

Om man har sikte på målet så är det lättare att hitta lösningar på vägen.

#cervikalspinalstenos #myelopathi #spondylos #diskbråck #nackbesvär #nervbanor #olydigaben #utmattad #hjälpmedel #kickbike #tasigfram #vilja #livskvalité #natur #naturupplevelser #själen

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards