Alla inlägg den 16 oktober 2019

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36


Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande!


Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket påverkar hela min kropp, från topp till tå. Jag har även ett diskbråck i ländryggen.
2016 blev jag dessutom sjukskriven för Utmattningssyndrom och Cervikal Spinal Stenos med myelopathi.
Jag tycker det är väldigt konstigt att jag som smärtpatient inte har blivit erbjuden Basal kroppskännedom under de här 8 åren!!! Jag tycker det är mycket konstigt att jag inte blivit erbjuden Basal kroppskännedom under de här senaste 3 åren som jag gått sjukskriven pga min höga stressbelastning!!!
HUR ska man själv kunna veta vad det finns för hjälp???
Nåja, bättre sent än aldrig!

Kanske någon mer som lever med smärta som kanske är hjälpt av detta?

Be din läkare, sjukgymnast eller kurator om remiss.



Bildtext info
Basal Kroppskännedom
"Målet är att utforska och stärka det friska och resursrika inom varje individ i riktning mot förbättrad hälsa och självkänsla.
Genom att öva Basal Kroppskännedom regleras spänningsbalansen i kroppen vilket öppnar för möjligheter att stärka kroppsliga och mentala resurser."



Bildtext info:
"Basal Kroppskännedom används vid stressrelaterad problematik, smärttillstånd såsom Fibromyalgi eller neurologiska sjukdomar. Metoden kan ha god effekt vid exempelvis stressrelaterade besvär och olika psykiska symtom som ångest, oro, depression, trauma, 
självmedvetandestörningar, kroppsliga vanföreställningar och psykomotoriska symtom vid psykos sjukdom. Basal Kroppskännedom ger även ökad möjlighet att kunna hantera långvarig smärta."

Källa: http://www.ibk.nu/vad-ar-bk/


Dagens tänkvärda:
"Om jag blivit erbjuden Basal Kroppskännedom från början. Så kanske jag aldrig hade blivit utmattad... och många med mig... Om insatser sätts in tidigt kan vården fånga upp och minska många långtidssjukskrivningar..."

#basalkroppskännedom #smärta #långvarigsmärta #stress #utmattning #ryggmärgenikläm #cervikalspinalstenos #myelopathi #spondylos #diskbråck

Tidigare månad - Senare månad

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019
>>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards