Alla inlägg den 20 februari 2018

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 februari 2018 04:30


"Läckande tarm" och histaminkänslighet är minst sagt besvärligt!


Histaminkänslighet beror ofta på att något organ är i obalans, t.ex såkallat "läckande tarm".

Läckande tarm, eller ökad tarmpermeabilitet som det egentligen heter enligt Magkliniken.
Enligt Anthony William, Medical Medium heter det ammoniak permeabilitet

En nyckel för mig är ekologisk potatismjöl. En kvart typ innan jag äter så tar jag 1/2 - 1 tsk potatismjöl i lite vatten och dricker. Detta har verkligen förändrat livet för mig sedan november 2017. Nu kan jag äta lite allt möjligt. Klarar t.ex att äta histaminrika saker som en hela bananer, fisk mm. Utan att behöva bajsa hur många gånger som helst på en dag. Man har ju lite annat att göra än att bo på toan. Dessutom tar det ju så oerhört mycket kraft att vara dålig i magen. Så alltså ren kost, mycket frukt och grönt och så lite potatismjöl innan mat har fått min mage att iaf stabilisera sig.

Är du risig i magen? Kanske potatismjöl är något att prova ifall det funkar för dig också?


Läckande tarm, Histaminkänslighet och Potatismjöl  


Viktigt även förstås att plocka bort eller iaf minska på de saker som man reagerar på. Jag har lagt om hela min kost. Tänk på att lägga om kosten är en process. Att ta bort lite i taget brukar bli bäst resultat för att lyckas bra. För mat och symtomdagbok för att hitta vad som passar och inte just för dig. Ha tålamod om du misslyckas. Se framåt och ta nya tag. Fokusera på det som du kan äta.


Hittade den här artikeln om potatismjöl och läckande tarm i november 2017:
"Behandling av läckande tarm kan ske på många sätt: Normalisering av tarmbakterierna med bra probiotikapreparat/mjölksyrade grönsaker och tillförsel av fibrer, bönor och resistent stärkelse (potatismjöl), som ökar bildningen av korta fettsyror som smörsyra. Aminosyran L-glutamin, magnesium, zink, N- acetylcystein, antioxidanten quercetin och den ayervediska örten berberin hjälper också till."
Källa: http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/Probiotiska_bakterierna.html


Här kan man läsa mer om såkallat "läckande tarm".


4Health med Anna Sparre har en mycket intressant sida och superbra podd som jag följer:



Anna har flera mycket bra inlägg om "läckande tarm" här är bl.a ett av flera bra inlägg.


Här skriver hon om bl.a om potatismjöl, tarmflora, prebiotika och resistent stärkelse.


Här hittar du 4Health podcast


Dagens tänkvärda:

"If you focus on the hurt, you will continue to suffer.

If you focus on the lesson, you will continue to grow."


#ammoniakpermeabilitet #tarmpermeabilitet #läckandetarm #histaminkänslighet #histamin #potatismjöl #smörsyra #resistentstärkelse #prebiotika #tarm

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards