Alla inlägg under februari 2017

Av Susanne Nietula Edenvik - 24 februari 2017 16:45


Paj utan gluten, mjölk och tillsatser.
Jag äter egentligen enligt AIP men har nu lagt till ägg i kosten. Så den här pajen går som Paleo. Väljer man bort äggen så går pajen som AIP :)


Paleopaj - paj utan gluten, mjölk och tillsatser  

 

Grundrecept för pajdegen:
1 dl Kokosmjöl
3/4 dl Potatismjöl
1/2 tsk Himalayasalt
1/2 dl Ekologisk Kokosolja Kung Markatta
1 st Bondägg

Vi gjorde pajdegen så här:
Sätt ugnen på 175°C varmluft.
Smörj ugnsformarna med kokosolja
Mixa kokosmjöl, potatismjöl och salt i en matberedare med degbladen
Tillsätt kokosolja och äggen och mixa. Fyll på med lite mer kokosolja om det behövs.
Tryck ut degen i pajformen.
Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter tills det fått lite färg.
 
Fyll pajskalet med det du vill ha. Vi stekte ett paket ekologiskt bacon och ekologisk spenat. En annan dag stekte vi köttfärs, lök, vitlök, örter. Nästa gång kanske vi provar en vegetarisk.


Sen hällde vi på äggstanningen.

Recept på äggstanning:
3 st bondägg
2 dl kokosmjölk (Recept på hemmagjord kokosmjölk)
Himalayasalt
Peppar
Vitlök

Vi gjorde äggstanningen så här:
Mixa allt och häll sedan över pajen och grädda ungefär 15-20 minuter.



Paleopaj - paj utan gluten, mjölk och tillsatser

 

Paj är ju så himla gott med grönsaker till.

 
Dagens tänkvärda:
"Min mat är min medicin"

#paleo #striktpaleo #läkatarmen #läkaautoimmunasjukdomar #autoimmunasjukdomar #läkanaturligt #paj #matpaj #aipmedägg

Av Susanne Nietula Edenvik - 18 februari 2017 14:50


Utan socker och tillsatser.
AIP mjuka hemmagjorda "Halstabletter" eller som "gelégodis".


Mjuka Halstabletter av ingefära, citron och honung  


Ingredienser:
50-100 g eko ingefära (beroende på hur starka halstabletter du vill ha)
1 st eko citron
2 dl vatten
3-4 msk honung närproducerad
4 msk gelatinpulver av nöt



Skala och riv ingefäran fint. Koka upp ingefäran med vattnet, låt sjuda i 20 minuter.
Låt svalna till under 40°.
Riv i det gula på citronskalet och pressa i saften ur citronen.
Rör ner honungen.
Rör i gelatinet och rör några minuter tills det har löst upp ordentligt. Det ska vara rinnigt.

Häll upp i en form eller isbitsform och låt stelna i kylskåpet ett par timmar minst, gärna längre. Skär rutor.

Gelatinpulver skickar jag efter från iHerb http://se.iherb.com/pr/great-lakes-gelatin-co-beef-hide-gelatin-collagen-joint-care-unflavored-16-oz-454-g/52775 eftersom jag inte har hittat det i Sverige. Gelatin är rik på aminosyror och hjälper att läka tarmen och är i längden smärtlindrande.


Ingefära, citron och honung är bra för halsen.

Blir starkt och gott!
Mjuka Halstabletter av ingefära, citron och honung  
Jag äter nu AIP = Autoimmun Protokoll Paleo kost. Med mål att läka ut autoimmuna sjukdomar.
Mitt mål är att läka tarmen, psoriasis, trötthet och hjärntrötthet mm. Jag vill bli friskare!

#AIP #autoimmunprotokollpaleo #striktpaleo #läkatarmen #autoimmunasjukdomar #autoimmun #psoriasis #hjärntrötthet #hjärndimma #trötthet #gelatin #smärtlindring #ingefära #citron #halstabletter

Av Susanne Nietula Edenvik - 10 februari 2017 14:00


AIP-pizza fri från ost, gluten, nattskatteväxter och tillsatser.
Vi använder oss av kokosmjöl och potatismjöl som är AIP. Finns ett par till mjöl som är AIP godkända men de har vi inte testat än.

Receptet nedan räckte till en mindre plåt.

Istället för tomatsås så gjorde vi AIP-vänlig sötpotatispuré.


AIP sötpotatispuré  

 

Ingredienser till sötpotatispuré:
Skala o tärna en sötpotatis.
Skala o skiva en gul lök.
Häll på vatten så det knappt täcks. Koka tills det är mjukt, typ 25 minuter.
Häll av vattnet.
Lägg i 2-3 skalade och skivade vitlökar.
Tillsätt 6 urkärnade o hackade Kalamata oliver.
2 tsk oregano
2 krm himalayasalt
Lite svartpeppar
Mixa allt till puré.

Ingredienser till pizzabotten:
c:a 1 1/2 dl kokosmjöl (kanske 2 dl)
c:a 3/4 dl potatismjöl
1/2 tsk bikarbonat
2 krm himalayasalt + lite örtsalt
3 msk kokosolja
2 dl vatten eller kokosmjölk

Blanda alla torra ingredienser ordentligt.
Klicka i olja och rumsvarmt vatten. Blanda väl. Häll i mer kokosmjöl om degen är rinnig. Låt degen vila en stund.

Kavla ut tunt på en plåt. Kavla ut med bakplåtspapper mellan kavel och deg, så blir det lättare att kavla ut.
Grädda pizzabotten i 15-20 minuter i 175° i varmluftsugn.

Stek iordning det du ska ha på. Vi tog en lök, kantareller och spenat.


AIP Pizza med sötpotatispuré  
Istället för tomatsås som inte är AIP så breder du på sötpotatispurén och så lägg på pålägget.



Kör i ugn c:a 10 minuter till, tills det ser gott ut.


 AIP Pizza  

   


Jag äter nu AIP = Autoimmun Protokoll Paleo kost, med mål att läka ut autoimmuna sjukdomar.
Mitt mål är att läka tarmen, psoriasis, trötthet och hjärntrötthet mm. Jag vill bli friskare!!

#AIP #autoimmunprotokollpaleo #striktpaleo #läkatarmen #autoimmunasjukdomar #autoimmun #psoriasis #hjärntrötthet #hjärndimma #trötthet #pizza #pizzasås

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards