Direktlänk till inlägg 6 februari 2018

Tips på vad som ger mig ett friskare och smärtfriare liv

Av Susanne Nietula Edenvik - 6 februari 2018 10:19

Här kommer lite tips om grejer som hjälpt min smärthantering, mina nervbanor och muskler mm.

Nr 1 Muskler och celler behöver syre och vatten.

Tänk på andningen. Muskler och celler behöver att vi andas medvetet. In genom näsan ända ner i magen och ut genom näsan. Drick minst 1,5 -2 liter vatten varje dag.

Healing, medveten andning och syre till muskler

 

Änglavingar får fart på lymfsystemet och ger energi

 

Energibooster! Knäböj squat Energi-knäböj

 

Du mår som du andas - Medveten andning - Andas medvetet


Livslusten Morgonandas Healing  

Nr 2. Kosten påverkar hela kroppen.

Jag undviker mjölkprodukter, gluten, socker och tillsatser som ökar inflammationer i kroppen.

Är magen bra? Börja annars med probiotika. Finns kapslar på hälsokosten. Finns även naturlig probiotika: Surkål från Hälsokosten. Man kan även göra egen surkål.

Magen och tarmen är superviktiga. Jag har ändrat hela min kost. Tar man inte upp näring, så finns det ingen näring till muskler och celler heller. Glutamin är bra både för att läka tarmen och muskler. Äter en stjälkselleri ungefär en halvtimme innan mat för matsmältningens skull, jättebra om man har för lite magsyra, saltsyra. Stjälkselleri stöttar magsyran och är mycket bättre än att trycka bort magsyran, saltsyran med t.ex Omeprazol som inte alls är bra! Lite potatismjöl i lite vatten en kvart före maten har varit revolutionerande för min mage.
Jag äter IFD = inflammationsdämpande mat. För att sänka inflammationer i kroppen och läka naturligt. Äter mestadels ekologisk växtbaserad kost enligt Medical Medium - Anthony William. Jag är begränsad pga av histaminkänslighet så jag äter även efter SIGHI-listan för att minska klåda, hjärndimma, histaminkäslighet och mastcellsproblematik. Men nu börjar jag få ordning på det :))))

Även nattskatteväxter kan öka smärtan i kroppen. Jag har undvikit nattskatteväxter (potatis, tomat, aubergin, peppar mm) under ett år och fick mindre smärta. Nu har jag börjat återintroducerat det igen och testar att äta det. Så får vi se hur det går med smärtan. 
Bra fetter är oerhört viktigt som Eko Kung Markattas kokosolja, eko olivolja, omega3, (ev äkta smör) eller ghee.


Surkål Naturlig Probiotika och Kimchi Tistelvind  

Kimchi och Surkål - Naturlig Probiotika frånTistelvind



Nr 3. Vitamin D3

Musklerna behöver vitamin D3. Vi brukar äta 5000ie/dag. Tack vare vitamin D3 har jag fått starka ben och kan gå riktigt bra.
Vitamin D3 ett mirakelvitamin för mig

Nr 4. C-vitamin

Bindväv, muskler, immunförsvar mm behöver höga doser C-vitamin. Jag har trappat upp så jag äter allra minst 5 gram/dag. Köp inte brus, det innehåller sötningsmedel!

Så här gör jag: 
C- vitamin, askorbinsyra höjer immunförsvaret

Nr 5. Träning, rörelse och blodcirkulation.

Jag tränar mycket som en strokepatient för att hålla liv i nervbanor och muskler. För mig är armarna och händerna värst där jag har muskelatrofier. Så jag tränar ofta med lera, bollar, försöker spela lite piano mm. Grejen är att man måste göra saker tusentals gånger om och om igen. Nervbanorna kan växa 1mm /dygn. Men sen gäller det att underhålla de nya nervbanorna.
Här är lite tips, finns mer inne i bloggen:
Att resa med Cervikal Spinal Stenos med Myelopati


Kör försiktig yoga varje dag, det har gett mig mycket bättre rörelse i nacken och hela kroppen. Speciellt av ryggradsvridningar känner jag att kroppen får energi.

Här är: Rörelser som kan hjälpa mot diskbråck mm Yoga och McKenzie
Tänker mycket på kroppshållning o undviker t.ex att sitta i en mjuk soffa. Undviker rörelser som gör ont.
Jag kör mycket blodcirkulation som cykel inne, kortare stunder och på lättaste motstånd. Försöker promenera, sakta och med armarna nära kroppen när jag har som ondast. Tänker mig axlar och ryggrad som ett stadigt kors.
Får även blodcirkulation genom torrborstning av kroppen, härligt! Även lymfmassage håller jag på att öva mig på.


Använder BackOnTrack skydd dygnet runt, som har värmereflekterande strålning med hjälp av kroppsvärmen, som är detsamma som långvågig infraröd strålning. Varmt, skönt, ökar blodcirkulation o blir smärtlindrande. Den ökade blodcirkulationen i vävnaderna luckrar upp muskelspänningar och stärker kroppens egna förmåga till att häva inflammationer och läka skador. 

Back On Track ökar blodcirkulationen och blir smärtlindrande

Back On Track Nackskydd  
Nr 6. Smärta, kramp, nervryckningar och restlessleg.

Jag badar epsombad eller bastar ungefär varannan dag. Båda är effektiva men måste göras ofta. I epsom är det magnesium som gör att muskler slappnar av. Brukar även slänga i några lagerblad, det använde soldaterna förr i bad när de hade ont.
Har du mycket nervryckningar och kramp? Isf rekommenderar jag dig Epsom Magnesiumbad/Fotbad, magnesiumolja och även magnesiumtabletter (från hälsokost inte från apoteket!) till natten. Men du kanske redan kör med Magnesium?
Annars har du Magnesiumtips här:

Så här känner jag att min kropp behöver magnesium

 

Magnesiumbad Epsom hjälper mina nerver och muskler att fungera


Man kan även göra egen Magnesiumolja billigt själv om du vill?

Recept här: Göra egen magnesiumolja
Epsombad är även bra om man är förgiftad av något t.ex uran.

Nr 7. Hantera smärta gör jag bl.a genom: 
Medveten andning (se länk ovan.)
Epsombad (se länk ovan.)

Går på zonterapi några ggr/månad. Rekommenderas!
Trycker även själv på triggerpunkter som orsakar smärta för att man många gånger felbelastar och får ont lite överallt i kroppen.

Boktips:
Triggerpunkter


Tips på läkande och inflammationsdämpande drycker:
Anti-Ont inflammationsdämpande Gurkmeja och Ingefära


Guldmjölk inflammationsdämpande gurkmejadryck 


Läkande benmärgsbuljong

Kosttillskott bl.a vitamin B6, vitamin D3, magnesium mm testat hos näringsterapeut vad som just jag behöver. Fri från skolmedicin sedan juli 2014. 
Jag anser att man kanske ibland behöver ta skolmedicin men tyvärr är biverkningarna förstora. Men det måste var och en bestämma själv utifrån sin situation.


Nr 8. Återhämtning och vila

Glöm inte bort att låta kroppen vila. Mindfulness och meditera är bra. Själv har jag bara rusat på, flytt från smärtan, vilade aldrig, aldrig, aldrig... Till slut säger kroppen tvärstopp! Sedan sommaren 2016 har jag inte bara haft en olydig kropp och olydiga nervbanor utan även en hjärna som inte fungerat. Så fruktansvärt hemskt med hjärndimma och inte ha tillgång till sin hjärna!

Man måste ha balans har jag lärt mig nu!!!


Den här kudden använder jag för att överhuvudtaget kunna sova. Jag är tvungen att sova på rygg sedan januari 2011. Nackkudde för Cervikal Spinal Stenos

Är i behov av värme även när jag sover. I flera år har jag använt värmefilt med el. Den vill jag inte använda längre!!! Jag mådde så dåligt tillslut, blev överbelastad och elektrisk. Numera använder jag ulltäcke och ullbäddmadrass. Sover bättre!


Nr 9. Tro på dig själv

Livslusten Jag är en vinnare!!!  

Jag är en vinnare!


Jag har försökt få med mycket tips, men det finns fler i bloggen, där finns en hel del. Plus många bra länkar.
Rekommenderar att gå med i Ryggföreningen på Facebook så får du en inblick i hur det kan vara att operera sig och hur andra har det. Många blir hjälpta av operation men många blir inte hjälpta. Det är en läkare som startat gruppen med målet att göra skillnad i vården. https://www.facebook.com/groups/ryggforeningen/


Har även en egen liten grupp på Facebook som heter: Cervikal Spinal Stenos, förträngning i ryggmärgskanalen i halsryggen

Alla är välkomna!


Kämpa på!!

Du är inte ensam   


#cervikalspinalstenos #myelopati #diskbråck #spondylos #atrofi #spinalstenos #ryggmärgen #förträngningiryggmärgskanalen #smärtfriareliv

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards