Alla inlägg under juli 2016

Av Susanne Nietula Edenvik - 31 juli 2016 13:00


C-vitamin = askorbinsyra.

I vinter-våras blev jag så trött på att alltid vara mer eller mindre förkyld. Hörde av en annan person som gick till doktorn som fick rådet att äta mycket mer C-vitamin. En mycket klok doktor som inte endast ordinerade skolmedicin med biverkningar.

Läste i min bibel "Näringsmedicinska Uppslagsboken" av Peter Wilhelmsson. Läste dessutom massor med artiklar och lyssnade på poddar. 

Peter Wilhemssons bok hittar ni bl.a här: http://www.naturliganorrland.se/store/p/b%C3%B6cker-200246/n%C3%A4ringsmedicinska-uppslagsboken-474487 


Ni som känner mig vet ju att jag är mycket för det naturliga. Jag äter mycket frukt och grönt. Men ändå verkade det inte som det täckte mitt behov av C-vitamin. Jag pressade t.o.m  ekologiska citroner hela med skal och allt för att få i mig så mycket c-vitamin som möjligt.

Men det verkade som min kropp behövde ännu mer C-vitamin. För klent intag ger inte framsteg. Det var dags att öka dosen!


Askorbinsyra

Jag startade med Santa Marias småpåsar med Askorbinsyra som jag köpte på Ica. Sedan beställde jag  gmo-fri Askorbinsyra från immun.se 

C-vitamin gmo-fri askorbinsyra från företaget immun  

C-vitamin gmo-fri askorbinsyra från http://www.immun.se/ ett företag jag rekommenderar varmt.

Typ 87 kronor för 200 gram C-vitamin. Billigt! Jag som gillar att räkna på allt ;)

Människan kan inte själv bilda C-vitamin. Symptom på C-vitaminbrist kan vara t.ex:
Blödande tandkött, tandlossning, förkylningar, allergi, högt kolesterolvärde, näsblod, dålig matsmältning, muskelkramper, ont i benen, leder och torr hud t.ex C-vitamin omvandlar kroppsfett till energi.

Här kan ni läsa mer om C-vitamin askorbinsyra:

http://www.immun.se/c-vitamin-askorbinsyra/


1krm askorbinsyra = 1 g C-vitamin. Om man vill kan man blanda i lite bikarbonat för att neutralisera askorbinsyran så den inte blir stark för magen. Då heter det askorbat.


Min C-vitamin-blandning. Askorbinsyra och svartpeppar.  

Min C-vitamin-blandning. Askorbinsyra och svartpeppar som förstärker.



Jag startade med 1 krm i taget, men nu är min mage van. Så nu blandar jag i 1tsk askorbinsyra = 5 g c-vitamin i halvt glas vatten, blandar i lite ekologisk svartpeppar för att förstärka och hjälpa c-vitaminet. Jag dricker det med sugrör för att skydda tänderna. Detta dricker jag varje morgon. Känner jag av förkylning eller influensa så ökar jag på dosen 2–3 g varje timme tills man får lös avföring enligt  "Näringsmedicinska Uppslagsboken" av Peter Wilhelmsson. 

Jag har inte varit förkyld mer än för några timmar sedan i feb-mars. Jag som alltid var förkyld förut. Det här verkar fungera på mig iaf.

Man får prova sig fram för att se vad som passar just sig själv!

 

Just nu känner jag mig extra sliten i mitt tillstånd med nerverrötter och ryggmärgen i kläm. Mitt arbete är för hårt och stressigt för min arma kropp. Jag pressar mig själv alldeles för hårt hela tiden. Ja, jag får skylla mig själv!! När kroppen tar slut så går immunförsvaret ner. Idag har jag förkylningssymtom och aningen ont i halsen. Jag är inte förvånad. Jag pressar mig själv alldeles för hårt, sover för dåligt och allt blir som ett dåligt ekorrhjul. Så nu hämnas kroppen på mig ;) Nu ligger förkylningen och lurar och tar massor av energi från mig. Energi som jag behöver själv!

Så idag har jag tagit 10 gram hittills. Kommer troligtvis ta 20 gram totalt idag och nästa dag för att sedan se hur jag mår.

Viktigt att man inte hettar upp för då förstörs C-vitaminet.


"En framgångsrik behandling med C-vitamin, likaså med andra näringsämnen är beroende av flera faktorer:
• Rätt råvara
• Rätt form
• Rätt teknik
• Tillräckligt antal doser vid rätt tidpunkt
• Tillräckligt höga doser i kombination med synergistiska ämnen (t.ex. bioflavonoider) under tillräckligt lång tid.

Det finns flera tusen studier som visar en mycket effektiv och säker effekt av C-vitamin i megados. Det finns även studier som inte visar på någon förbättring med C-vitaminbehandling, främst beroende på att man inte tar hänsyn till ovanstående faktorer. En bra förebyggande dos ligger på 2 000–6 000 mg per dag." 

Ni kan läsa mer:

http://kurera.se/vitamin-c-askorbinsyra/

eller i "Näringsmedicinska Uppslagsboken" av Peter Wilhelmsson. För texten kommer ursprungligen därifrån.


Amalgam och rotfyllda tänder

Har man som jag, amalgam och rotfyllt ett par tänder (inte bra!!!) och ofta är sjuk så rekommenderar Karin Öckert flera gram C-vitamin/dag. Lyssna på den här podden från Hälsosant där Carolina Werling intervjuvar Karin Öckert om "Amalgam och rotfyllda tänder är en riktig hälsofara":

http://www.halsosant.nu/avsnitt-21/


I länken ovan finns även en länk till Karins intressanta hemsida där hon delar med sig bl.a delar ur sin bok "Smärta i fokus". Den boken måste jag lyssna på!


Även Kurera skriver om rotfyllningar och C-vitamin:

http://kurera.se/rotfyllning-huvudorsak-till-cancer-och-hjartsjukdom/


Använd absolut inte brustabletter!! Läs själva beskrivningen. Det är bara rent skräp, SLÄNG! Vill man inte hålla på med pulver som jag gör så rekommenderar jag kapslar från bra märken som Holistic, Helhetshälsa eller Alpha Plus.


Fler intressanta länkar om C-vitamin:

http://www.halsosidorna.se/Cvitamin.htm

http://kurera.se/det-har-visste-du-inte-om-c-vitamin/


C-vitamin kan även vara kraftfull mot cancer. Skulla man våga chansa att inte testa höga doser C-vitamin... Jag skulle definitivt prova om jag kom i den situationen!


Intressanta länkar om C-vitamin och cancer:

http://www.thenhf.se/dodsdomd-man-botas-av-c-vitamin/
http://zarahssida.se/studie-intravenost-vitamin-c-kan-vinna-kampen-mot-cancer/

 

Här är en intressant film om cancer och c-vitamin. Jag har inte hunnit se den än. Men sparar den här:


Nu är det dags för yoga och sedan en cykeltur för att hämta hem ett paket med typ 4 kg naturlig smärtlindring:  gurkmeja, nässla, ingefära, nypon och svartpeppar. 

Ha en fin dag! 


Dagens tänkvärda:

"Is something present that should be missing" 

"Is something missing that should be present".

Dr Baker


#cvitamin #askorbinsyra #askorbat #antioxidanter #immunförsvar #förkyld #influensa #cancer #cervikalspinalstenos #mylopati #muskler #nervbanor #hud

Av Susanne Nietula Edenvik - 25 juli 2016 23:00

Äntligen har jag fått ner fortsättningen från finlandssemestern.

Här är länken till del 1 av 2:

http://edenvik.bloggplatsen.se/2015/09/13/11178921-road-trip-fantastisk-finlandssemester-del-1-av-4/

 

 

13 Augusti åkte vi till Kalajoki i Finland. Såå otroligt vackert!!
Kalajoki i Finland  
Fantastisk strandpromenad typ 400m rakt ut i havet vid Kalajoki, Finland
Såå gött här.
Burninghands i Kalajoki i Finland  
På kvällen åt finska cowboyen o jag kvällsmat på stranden vid Kalajoki, Finland. Semester! Så vackert här! 
Bilderna på mig symboliserar mina burning-hands och att jag är en vinnare, såklart!!


äventyrsbana uppe i träden vid Kalajoki, Finland  
Superhäftig äventyrsbana uppe i träden vid Kalajoki, Finland. Ungar o vuxna överallt i träden. Såg jättekul ut!!!


Tammerfors by night  
Tammerfors by night 14/8
Härlig sommarkväll, fina byggnader, vacker stad, uteserveringar, semester och hittade dessutom glutenfri öl ute på puben. Kändes lyxigt. Finland är före oss i Sverige med sånt. Livet är gött!


Helsingfors Finland      
15/8 Helsingfors
Småbåtshamnen vid Sibeliusparken. 
Mäktigt konstverk i Sibeliusparken.
Hiekketanta-stranden. 
Sandudds-parken.


Helsingfors Finland  
15/8 Helsingfors
På dagen: God men dyr Ceasarsallad, 20 Euro. På en mysig restaurang med havsutsikt.
På kvällen: Desto billigare. Enkla mackor på en parkbänk. Fin utsikt när solen gått ner över havet. Smaka lika gott det!!


Helsingfors Finland  
15/8 Helsingfors
Helsingfors Marathonlopp.
Mannerheim-staty. Mysig kaffepaus i solen och lyssnade på en tjej som spelade dragspel. Mina ben var jättestarka och jag orkade gå mycket och fort denna härliga dag. YES!!!


Dinner in the sky. Helsingfors Finland  
15/8 Helsingfors
Stannade o tittade lite på:
Dinner in the sky. Häftigt!


Helsingfors Domkyrka och Uspenskijkatedralen i Finland  
15/8 Helsingfors
Kom fram till dagens mål: Helsingfors Domkyrka! Så mäktig, så vacker!!

Här insåg vi att vi precis hade missat ett musikuppträdande på scenen bredvid kyrkan. Snyft o perkele ;)
Sedan gick vi vidare ner till hamnen tittade på båtarna och Uspenskijkatedralen.


njuter av kvällssolen i hamnen i Helsingfors Finland  
Vilar benen, släcker törsten, lyssnar på salsa, tittar på båtarna, njuter av kvällssolen i hamnen i Helsingfors. En helt fantastisk lördag i en vacker storstad.
Denna dag var benen starka! Gött, gött, gött! Kram o kärlek till er alla från oss <3


Helsingfors Finland  
15/8 Helsingfors
Hiettakanas ett populärt litet berg vid Sandudd som vi skulle skynda oss till för att se solnedgången. Lite försent, men ändå vacker solnedgång.
Sandudds begravningsplats med speciella kors.
GOAL!! Mina starka ben denna dag tog 20000 steg o med tempo! Tacksam!


Imatra i Finland  
16/8 Imatra i Finland
Jättenära ryska gränsen, hittade vi sagolika Valtionhotelli. Fantastiskt vackert utmed floden Vouksi. Sagolikt är bara förnamnet. Tänk vad vackert det ska vara där på vintern också!!


Savitaipale i Finland  
16-17/8 Savitaipale i Finland
Kuolimo är namnet på våran första besökta sjö av tusen sjöars land. Vacker solnedgång 16/8 o underbart med morgonkaffe på stranden 17/8


S:t Michel - Mikkeli i Finland  
17/8 S:t Michel - Mikkeli i Finland
Vår andra sjö av tusen sjöars land blev: Visulathi.
Tanken var en dag i staden. Men vi valde en slappardag på bryggan i badkläder i strålande sol istället. Finnarna badade gladeligen. Vi försökte, men det var för kallt. Ingen sisu här inte ;) ;) Underbar dag.


Kuopio i Finland.  
18/8 Kuopio i Finland.
Vår tredje sjö av tusen sjöars land blev: Kallavesi
Grillade vid sjön o satt på bryggan o käkade. Så enkelt o så mysig. En jättesvettig, härlig dag o kväll.
Senare på kvällen tog jag ett magnesium-fotbad o då släppte fästingen på min fot!! Yes Dessutom första dagen i augusti som tårar inte trillat. Det som klämmer extra i nacken börjar ge med sig och mina händer och armar fungerar betydligt bättre. Minst 3tsk Gurkmeja /dag är fantastiskt!! Semester är fantastiskt!! Livet är fantastiskt!!

 

Recept på min inflammationsdämpande Anti-Ont dryck med bl.a Gurkmeja:

http://edenvik.bloggplatsen.se/2016/03/06/11278501-inflammationsdampande-anti-ont-dunderkur-med-bla-gurkmeja/


 Kuopio i Finland.  
19/8 Kuopio i Finland.
Puijo-backarna och utsiktstorn.
Backhoppningsanläggning som är belagda med plastmattor så de kan åka på sommaren också.
Vi hade sån tur att det var en skidhoppare som hoppade precis när vi var där! Häftigt! 
Puijo Utsiktstorn 224 meter över Kallavesi sjöns yta. Mäktig utsikt.

Solsidan i Nivala, Finland  
Påväg tillbaks till släkten i Nivala besökte vi Kuonanjärvi vår fjärde sjö av tusen sjöars land.
19-20/8 Nivala, Finland
Tillbaks hos släkten på Solsidan. Åt lingon, krusbär o körsbär. Naturligt är gott o nyttigast! Kollade in en riktig äkta finsk vedeldad sauna. Jättemysig!!
Hälsade på stora o små. Det var en mysig dag med mycket skratt.
På kvällen trotsade jag myggen o gick till en sjö för att kolla på svanfamiljen. Men det var lite förmörkt och dessutom var det någon som sköt så det skvätte i vattnet brevid mig så jag blev rädd och drog hem.

Solsidan i Nivala, Finland  
21/8 Solsidan i Nivala, Finland.
Denna dag firade vi finska cowboyens syster som fyllde år, Grattis Helena o tack för allt. Buskillen Vili har glimten i ögat.
Solsidan är ett fantastisk rogivande ställe. Så himla mysigt!

 

Finska gruppkramar och kramkalas  

Finska gruppkramar o kramkalas. Men nu hade vi packat iordning lilla husbilen Fia o tagit många gruppkramar. Så nu börjar vår resa hemåt. Jag, finska cowboyen o mummo såklart! 
Jag försökte fösa bort "vill-inte-hem-ångest". Men än var inte resan slut!


Solnedgång över Bottniska viken, Finland  
Solnedgång över Bottniska viken.
Såååå vacker!
#finland


Jag på båten hem till Sverige  
Jag hade en besvärlig morgon. Men sen jäklars hade jag det bra!!
Hoppas solen sken på alla.

Mummu & Finska cowboyen  


 
Underbar båtresa!

Underbar båtresa mellan Finland och Sverige  
Fint kort på Mummu & Finska cowboyen

Mummu & Finska cowboyen    

 

Minä rakastan sinua.

 

Nu är det bara ett par veckor kvar till nästa finlandsresa!

Av Susanne Nietula Edenvik - 25 juli 2016 20:15

Har hittat några intressanta länkar och information som jag vill spara om Cervikal Spinal Stenos, spondylos och myelopati:


Intressant länk:

http://www.spine-health.com/conditions/spinal-stenosis/cervical-stenosis-myelopathy


Cervical Spinal Stenosis 

Click the link below to view the video:
http://www.spine-health.com/video/cervical-spinal-stenosis-video#vm_A_143514ec
From the website of www.spine-health.com


Myelopathy

Click the link below to view the video:
http://www.spine-health.com/video/myelopathy-video#vm_A_eaf9a5b1
From the website of www.spine-health.com


Spondylosis

Click the link below to view the video:
http://www.spine-health.com/video/spondylosis-video#vm_A_b836aa3a
From the website of www.spine-health.com




http://www.spine-health.com/conditions/neck-pain/cervical-spondylosis-myelopathy

Ryggmärgskompression och dysfunktion från Cervikal stenos

http://www.spine-health.com/conditions/spinal-stenosis/spinal-cord-compression-and-dysfunction-cervical-stenosis

Av Susanne Nietula Edenvik - 21 juli 2016 20:45


Smidigt och nyttigt mellanmål av bl.a havregryn. Men man behöver planera lite i förväg.


overnight oats  


1 portion

Ingredienser: 
1/2 dl havregryn glutenfria
2 tsk chiafrön
1 dl kokosmjölk

Smaksättning:
2 tsk kakao
1/2 - 1 tsk honung
Lite vaniljstång

Blanda i en glasburk med lock. Låt stå över natten i kylskåpet. Eller några timmar i rumsvärme funkar också.

Servera med skivad banan.


overnight oats med kakao och banan  


#overnightoats #havregryn #chia #kakao #banan #kokosmjölk #honung #vaniljstång




Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards