Alla inlägg under september 2016

Av Susanne Nietula Edenvik - 12 september 2016 21:43


Guldmjölk har man ju hört talas om i flera år nu, främst från Sanna Ehdin. Men jag äter/dricker ju redan mycket gurkmeja och ingefära varje dag. 3-6 tsk av varje sort blir det varje dag.

Ekologisk Gurkmeja, Ingefära, Nypon, Nässla


Gurkmeja, Ingefära, Nypon, Nässla, Kokosolja och Svartpeppar ingår i min vanliga Gurkmejadryck som jag dricker flera gånger om dagen.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2016/03/06/11278501-inflammationsdampande-anti-ont-dunderkur-med-bla-gurkmeja/

Så jag har inte brytt mig om att testa Guldmjölk, dels för att jag redan intar mycket högre doser och dels för att jag är bekväm av mig. Allt ska gå snabbt och smidigt annars kan det kvitta.
Men nu har jag provat.

Ekologisk Gurkmeja 1 kg


Så här gör man Gurkmejapastan:
1/2 dl ekologisk gurkmeja
1 1/2 - 2 dl vatten
2 krm svartpeppar
Rör ihop ingredienserna till gurkmejapastan på svag värme i cirka 8-10 minuter. Den får inte koka.
Förvara Gurkmejapastan i en glasburk med tätt lock, håller i ca 2 veckor i kylskåp.

Källa: http://kurera.se/antiinflammatorisk-guldmjolk/

hemmagjord ekologisk kokosmjölk

Recept på hemmagjord ekologisk kokosmjölk:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2016/09/05/11360276-enkelt-recept-pa-hemmagjord-ekologisk-kokosmjolk/


Så här gör jag Ingefära-vatten eller Ingefära-te:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/06/16/10750022-ingefara-gurkmeja-dampar-smarta-och-inflammation-i-kroppen/

Guldmjölk


Ingredienser till Guldmjölk:
1 tsk ekologisk gurkmejapasta
1 dl ekologisk kokosmjölk eller havremjölk
1 1/2 dl ingefäravatten på ekologisk riven färsk ingefära / eller 1 tsk torkad ekologisk ingefära
1/2 tsk äkta ekologisk ceylon kanel

lite ekologisk vaniljstång som jag maler i en kvarn
en nypa ekologisk cayennepeppar

en nypa ekologisk svartpeppar, det ökar gurkmejans potential

en nypa mald kardemumma ekologisk 

1 tsk ekologisk kallpressad kokosolja
1/2 tsk närproducerad honung


Alla är vi olika. Receptet är omgjort så att det passar just mig. Grundrecept kommer från bl.a: http://kurera.se/antiinflammatorisk-guldmjolk/

Närproducerad Honung från Karlskoga


Finns många varianter på Guldmjölk. Men så här gör jag Guldmjölken:

1 tsk gurkmejapasta värms i en kastrull tillsammans med kokosmjölken och kryddorna på låg värme under omrörning tills drycken börjar ryka.
Ta av kastrullen från plattan och rör i 1 tsk kokosolja samt Ingefära-vatten. När drycken är svalare än 40 grader lägger man i en 1/2 tsk honung.
Jag dricker med sugrör och rör om då och då. Jag använder sugrör när jag dricker bl.a gurkmejadrycker. Det blir lättare då.

Guldmjölken dricks gärna på kvällen. Men jag sover så dåligt då, så jag dricker den på dagen.
Guldmjölk har också hjärta  


Inspirerad från:

Sanna Ehdin förstås http://kurera.se/darfor-ska-du-ata-gurkmeja/
http://kurera.se/antiinflammatorisk-guldmjolk/

http://utmattningsskolan.se

En höstdag i Degernäs


Jag har känt mig så utmattad under en lång tid. Och för ett par veckor sedan blev jag tipsad av en vän om en utmattningsgrupp på Facebook. 


Känner du dig svårt utmattad? Då rekommenderar jag dig verkligen att gå med i Utmattningsskolan. Kursen går i lugn takt framåt och det är massor med nyttiga tips och uppgifter man ska göra i lugn takt. Första kursen är gratis. Läs mer på: http://utmattningsskolan.se

I'm exhausted from trying to be stronger than I feel

Dagens tänkvärda:
"I am strong, but I am tired"

#utmattad #trött #inflammation #hippocampus #inflammationsdämpande #guldmjölk #gurkmeja #svartpeppar #ingefära #kokosmjölk #vaniljstång #kardemumma #kanel #cayennepeppar #kokosolja

Av Susanne Nietula Edenvik - 5 september 2016 08:34


Jag tål ju inte vanliga mjölkprodukter. Så vi använder kokosmjölk utan tillsatser i matlagning istället för mjölk. Nu har jag även testat att dricka kokosmjölken när jag provade Guldmjölk. Inflammationsdämpande och nyttigt. Förutom nyttiga fetter innehåller kokosmjölk bland annat kalium, fosfor, magnesium, kalcium och järn. 

Ingredienser:
7 dl vatten
200 gram ekologiska kokosflingor

Enkelt recept på ekologisk kokosmjölk

Gör så här:
Koka upp 7 dl vatten effektivast i vattenkokaren.
Lägg 200 gram kokosflingor i en rostfri kastrull.
Häll över det kokta vattnet över kokosflingorna. Låt stå allra minst 1 timme, gärna 2 timmar.
Mixa och sila.
Förvara i kylskåpet.


Källa: Jeanne


Kokosen som blir över kan man kanske prova att göra en ny omgång kokosmjölk på, jag lät det stå över natten andra omgången. Resterna kan man använda i matbröd som t.ex Stenåldersbröd
http://edenvik.bloggplatsen.se/2016/01/25/11256838-stenaldersbrod/


Eller när man gör egen choklad:

http://edenvik.bloggplatsen.se/2016/01/09/11247861-mitt-naturliga-ekologiska-lordagsgodis-med-kakao-lakrits/



Kung Markatta Ekologisk Kokosmjölk Bisfenolfri burk

Orkar vi inte göra egen kokosmjölk föredrar vi alltid Kung Markattas ekologiska Kokosmjölk. Inga tillsatser i. Dessutom Bisfenolfri burk! Finns att köpa i livsmedelsaffärerna.

Dagens tänkvärda:
"Använd ALDRIG plastbunkar när man fixar något varmt ätbart. Plaster avger gifter och hormonstörande ämnen när de kommer i kontakt med varm mat. Vem vill äta giftig mat...?"

#inflammationsdämpande #komjölksfri #kokosmjölk #kokos #kokosflingor #giftfri #bisfenolfri

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards