Alla inlägg under december 2014

Av Susanne Nietula Edenvik - 24 december 2014 23:45


I mitt förra blogginlägg skrev jag om min Anti-Ont Dunderkur som jag blandar ihop av: Ingefära, Gurkmeja + svartpeppar, Nyponskal, Kokosolja och vatten.
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/12/20/10961070-anti-ont-dunderkur-mot-smarta-och-inflammation-som-hjalpt-mig/
Detta är imponerande starkt inflammationsdämpande och har bra smärtlindrande effekt utan att man behöver äta massa mediciner! Perfekt!!!! Iaf för en sån som mig :)

Häromdagen hittade jag dessutom ekologiska varor här från Gröngåva:
http://grongava.se/shop/product/gurkmeja-ekologisk-1-kg-sonnentor

Så nu väntar jag på mina ekologiska kryddor :))))) jag beställde bl.a ett helt kilo Gurkmeja direkt ;D

Ekologiskt för min kropp, för de som arbetar med det, för marken och naturen, för Tellus.
Eko, eko, eko!!

Dagens tänkvärda:
"Ekologiskt eko!"

#eko #ekologiskt #kryddor #ingefära #gurkmeja #svartpeppar #kokosolja #antiont #ifd #inflammationsdämpande
#cervikalspinalstenos #smärtlindrare #läkanaturligt

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 december 2014 09:30


Tillagt 13/4-16

Mitt förnyade ekologiska recept på Anti-Ont Dunderkur med bl.a Gurkmeja finns här, följ länken:

http://edenvik.bloggplatsen.se/2016/03/06/11278501-inflammationsdampande-anti-ont-dunderkur-med-bla-gurkmeja/



"Inget ont som inte har något gott med sig."

Efter vurpan jag gjorde i november fick jag tillbaks fruktansvärda smärtor som jag haft tidigare eftersom min ryggmärg och nervrötter är i kläm. Vet inte om det var atlaskotan som började krångla igen efter fallet?

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/12/09/10950608-is-halka-och-smarthantering/  

Smärtmässigt halkade jag tillbaks ett år i tiden.


Idag är jag nästan återställd där jag var innan jag halkade i november. Nääästan. Helt fantastiskt!!!
Jag hittade under de här veckorna flera nya sätt att bekämpa smärtan. En stor del var en dryck som jag blandade ihop som har hjälpt mig.
Inflammationsdämpande IFD ingefära gurkmeja kokosolja anti-ont  
Anti-Ont Dryck. Vilken dunderkur!
Jag blandar:
1 tsk ingefära (färsk eller fr kryddburken)
1 tsk gurkmeja (fr kryddburken)
Lite svartpeppar för att förstärka gurkmejan
2 tsk nypon skal
1 msk kokosolja ekologisk, kallpressad Kung Markatta
och så blandar jag allt med hett vatten i en kopp.

Låter det få svalna till kroppstemperatur typ.

Rör om och klunkar i mig. Jag har lättare att svälja det här om jag står upp.

Det kanske inte är så gott men mycket antiinflammatoriska.

Jag dricker 1-5 koppar/dag beroende på smärtan i kroppen.

Anti-Ont Dryck inflammationsdämpande IFD ingefära gurkmeja kokosolja nypon  

Idag klarade jag mig på två koppar.

Helst ska man såklart välja allt ekologiskt!

Helt fantastiskt att den här inflammationsdämpande drycken kan dämpa mina smärtor.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/11/16/10927188-ifd-mat-inflammationsdampande-mat/

Dessutom har jag klarat av att fortsätta vara helt medicinfri trots att jag haft sådana smärtor.

Nu använder jag mig ju inte bara av det här utan av mycket annat också som medveten andning, blodcirkulation, Scio, triggerpunkter, magnesiumbad, chaga, arnica, massor av hälsokost mm mm
Vad gör man inte för att få bli så smärtfri som bara är möjligt!


Är man inte van med stora doser av ovanstående ingredienser så bör man börja med litegrann så kroppen får vänja sig.

Jag har aldrig haft några problem med ingefära, gurkmeja eller kokosolja. Men har fått plocka bort gluten, socker, majs, pumpakärnor, laktos och de flesta mjölkprodukter överhuvudtaget som ställt till med en krånglig mage som nu äntligen är bra.


Detta har verkligen hjälpt mig iaf.
Nu är jag på G igen :))))

Jag har en sån fantastisk skrutt kropp ;D


Bästa julklappen :))))


Ps. Hett tips! Hittade nu en sida med ekologiska varor:

http://grongava.se/shop/product/gurkmeja-ekologisk-1-kg-sonnentor

Dagens tänkvärda:
"Jag mår bättre och bättre dag för dag!"

Sanna Ehdin

#läkanaturligt #healnaturally #nervsmärta #kroppenbrinner #bortdomnad #knivhugg #smärthantering #cervikal #spinal #stenos #myelopati #spondylos #anti-ont #IFD #inflammationsdämpande #ingefära #gurkmeja #kokosolja #nypon



Av Susanne Nietula Edenvik - 9 december 2014 15:18


Jag halkade på våran isiga trappa hemma förrförra veckan, eller var det veckan innan...? Tyckte jag var förvirrad innan, men nu är jag verkligen jätte förvirrad.
Den var svinhal, trappen alltså och jag blev skiträdd rent ut sagt!

Tyvärr så halkade jag smärtmässigt tillbaks ett år i tiden. JäklA skiiiit!! Jag som har kommit så långt. Jag vet inte om det är atlaskotan som bråkar igen eller om ryggmärg och/eller nervrötter fick sig en smäll eftersom hela kroppen är påverkad igen. GAH!!!
Här är några MR-bilder som visar kanske både sämsta och bästa bilder från lite olika håll.
Magnetkamera MR MRI Magnetröntgen Halsrygg Ryggmärg Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos  

Magnetkamera MR MRI Magnetröntgen Halsrygg Ryggmärg Cervikal Spinal Stenos med Myelopati Spondylos
På övre bilden ser ryggmärgen nästan ut som den är av... Ja vem vill bli förlamad från nacken och neråt... Hemska tanke! Varken min ryggmärg eller nervrötter tål så mycket mer kläm... Men den undre magnetkamerabilden ser iaf bättre ut även om den inte ser bra ut.


Och här har vi MR (magnetkamera) bilder med ryggmärg och nervrötter i genomskärning. Så den övre bilden med pilen visar på vänster sida om kota c5/c6 så är den väldigt svag, därför har jag förlorat muskler i vänster hand, arm och triceps. OM jag tolkar bilderna rätt?

Dessutom har jag en smiley gubbe i min ryggmärg på vissa bilder ;D
Magnetkamera Halsrygg Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos  

Magnetkamera bild Halsrygg Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos

Och den undre MR-bilden med pil visar på att det är höger sida vid kota c6/c7 som är svag, därför har jag förlorat muskler i höger hand och arm. OM jag tolkar bilderna rätt?


Jag blev riktigt, riktigt rädd när jag halkade. Jag blev så jävla skiträdd så jag började tjuta. Det är stora framsteg för mig i min bearbetning. Jag pratar och jag skriver, men fattar inte på riktigt...

Jag är så oerhört glad och tacksam att det inte blev värre än det blev när jag ramlade.

Jag har alla funktioner och nervbanor kvar som jag jobbat fram. Armar och fingrar fungerar, lite svagare bara. Så nu har jag problem med blixtlås igen, jag får hjälp att ta av mig arbetsskjortan, jag får stå upp och skära min mat mm. Men det är ju smågrejer i det stora hela.
Jag är såå tacksam att det inte blev värre, hemska tanke!!! 
Vid det här laget är jag ju dessutom smärthanteringsexpert ;)
Smärtkarta efter att jag ramlade i nov-14      
Smärtkarta efter att jag ramlade i nov-14

Men ajajaj fotsulorna, händer och ansikte bränner, svetslåga i knän och handleder mm, muskler som känns alldeles förkorta. Delvis bortdomnade ben, speciellt höger och huden på armar, händer och ansikte känns bortdomnat. Känslan av knivhugg i nacken, längs ryggraden, hjärnan och armar. Knäna blev onda igen, men efter en vecka kände jag åtminstone av de speciella ömma punkterna på benen mm så då blev det lättare att gnugga med knogarna på punkterna och då lättade det onda i knäna åtminstone. Och det är stora framsteg :)))) att jag kan sortera bland smärtorna än att det är ont precis överallt, att smärtan löper amok.
Läs gärna mer om hur det fungerar när smärtan löper amok, en superbra länk:

http://ki.se/forskning/varningssignal-som-loper-amok

Är lite ;) förvirrad i vanliga fall... Men nu är jag väldigt förvirrad fortfarande fast det var minst 14 dagar sedan jag halkade. Eller var det 3 veckor sen??? Jag säger helt fel saker vid fel tillfälle mm. Jag har jättesvårt att fokusera, svårt att få nånting gjort överhuvudtaget...

Ja symtomen är så otroligt många så jag kan omöjligt få med alla. Men första veckan var jag tvungen att hålla i mig för att jag kände mig så yr. Men det tycker jag redan har blivit bättre :))))

I söndags kunde jag kissa normalfort igen :)))) Igår var jag inte alls lika stel i nacken längre, gick riktigt bra att vrida på huvudet. Många smärtor har dragits tillbaks :)))) Är redan mycket bättre :)))) Men följer jag inte min smärthanteringslista så blir jag mycket sämre. Det går inte att hoppa över något.
Smärtkarta 14dagar efter jag ramlade. Mindre smärta!  

Smärtkarta 14dagar efter jag ramlade. Mindre smärta :)))))    
Fake it til you make it!


Även om det var och är mer än supertufft nu så är jag övertygad om att med mycket sol i sinnet, fokus, magnesium, gurkmeja, ingefära och medveten andning mm mm så är jag snart bättre.
November bjöd på många gråa dagar. Men för ett år sedan ungefär var det en underbar soluppgång. Solen är en av mina bästa smärtlindrare. Så även om det är gråa dagar... Så har jag många solar i både kameran och hjärnan ;))
Solen är en av mina bästa smärtlindrare  
Min bästa EXTRA smärthanteringslista just nu:
Riktigt bra smärtlindring får jag av dessa! Jag är imponerad!

Musik
Fokus
Kroppshållning och försiktiga nackövningar.

Kroppshållning Cervikal Spinal Stenos Myelopati Spondylos  
Föreställer mig ett oerhört starkt och färgrikt flöde i nacken.
Sol, på riktigt, foto eller i tanken.
Tänka på positiva saker
Andas medvetet är oerhört viktigt!

Smärtlindrare - Kokosolja Gurkmeja Nypon Ingefära EpsomBad Magnesiumolja  
Ingefära minst 3 tsk/dag
Gurkmeja minst 3 tsk/dag
Nyponskal minst 3 msk/dag
Kokosolja minst 5-8 msk/dag
Omega3, (8 kapslar) c:a 2500 mg
Blodcirkulation
Magnesiumbad Epsom
Bastubad
Smörjer in hela kroppen med magnesium-olja. Jäpp hela kroppen där jag kommer åt.
Underställ under arbetskläderna för att behålla värmen.
Mössa igen för att hålla värmen.
http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/07/02/9987211-korta-bakslag-satt-pa-dig-mossan-karring-d/


Jag som har varit så stolt i höst att jag kan gå utan mössa utan att kylan ända in i ryggmärgen bokstavligen river, sliter och får mig att bli ur funktion.

Bildbevis på att jag klarat att gå utan mössa i höst-14  

Bildbevis på att jag klarat att gå utan mössa i höst-14 

Jag har varit så stolt och lycklig och tagit det som ett bevis att jag kan vara utan mössa för att jag håller på att läka mig själv!  Jag SKA tillbaks!


Mår skit även om jag blivit bättre. Men idag har jag fan haft ångest!! Blä!!! Varför fick jag det????


Men jag gillar ju utmaningar ;) Det är bara att köra på!! Heja mig ;)

Dessutom är det äntligen återbesök till AlternativMedicin i Karlstad imorgon. LÄNGTAR!!!!!! Vet inte hur jag ska stå ut tills imorgon!!


Vad är ditt bästa smärthanteringstips?
Tipsa mig :)


Smärtkarta innan jag ramlade. Jag SKA tillbaks!

Dessutom kunde jag hålla nervryckningarna i schack senaste tiden med Magnesiumcitrat.

Titta vad bra jag hade blivit :D

Smärtkarta innan jag ramlade. Jag SKA tillbaks!!  

Dagens tänkvärda:
"Vilken otrolig tur jag har! Tacksam!"

#läkanaturligt #healnaturally #nervsmärta #kroppenbrinner #bortdomnad #knivhugg #sol #smärthantering #magnetkamera #halsrygg #cervikalspinalstenos #myelopati #spondylos

Av Susanne Nietula Edenvik - 2 december 2014 14:02


Jag har nu ökat mitt omega 3 intag igen till 8 kapslar/dag. Jag halkade förra veckan och jag har tyvärr fått tillbaks mina gamla smärtor i typ hela kroppen, precis som att jag har backat ett år i tiden. GAH!!! Jag ska skriva ett eget blogginlägg om det, när jag får kraft. Just nu måste jag fokusera på positivt för att få må lite bättre :)


Som sagt så har jag nu ökat på mitt omega 3 intag igen till 8 kapslar/dag. Jag har även ökat på kokosolja, ingefära och gurkmeja. Smörjer även med Magnesiumolja. Funkar oerhört bra. Jag är imponerad och medicinfri fortfarande.

Läs mer om IFD-mat: http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/11/23/10934932-at-dig-fri-fran-inflammation-med-ifd-mat/

Omega 3 sägs kan reparera cellmembran.  Det sägs även lindra Spinal Stenos om man äter 2500mg Omega3 per dag.

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/05/06/9810289-omega-3-fiskolja-minskar-inflammationer-i-kroppen/


Idag hittade jag ett intressant föredrag av Professor Karl Arfors som jag måste dela med mig av:



Man kan bli sensationellt mycket friskare utan socker och om man ökar på med mer vitamin D3 och omega 3. Även kokosolja nämns. Se filmen! Är bara typ 30 minuter. Mycket att ta in så jag lär absolut titta på den minst en gång till. Stora framsteg även för ulcerös colit patienter och andra tarmsjukdomar.

Omega 3 påverkar 1040 gener!!


Även kostdoktorn skriver mycket bra om Omega3

http://www.kostdoktorn.se/omega-3

Bl.a: En effekt på inflammatoriska sjukdomar lär bero på omega 3-effekter på immunsystemet. I denna studie visades att tillskott på 1.8 gram omega 3 dagligen ändrade genuttrycket i immunceller till ett mindre inflammatoriskt läge:

Bouwens M et al. Fish-oil supplementation induces antiinflammatory gene expression profiles in human blood mononuclear cells. Am J Clin Nutr August 2009; vol. 90 no. 2: 415-424.

Klimakteriebesvär

Tillskott av EPA (omega 3) minskade besvär med värmevallningar tydligt jämfört med placebo hos en grupp på 120 kvinnor:

Lucas M, et al. Effects of ethyl-eicosapentaenoic acid omega-3 fatty acid supplementation on hot flashes and quality of life among middle-aged women: a double-blind, placebo-controlled, randomized clinical trial. Menopause. 2009 Mar-Apr;16(2):357-66.

Muskelstyrka

Äldre kvinnor fick bättre effekt av muskelträning om de tog 2 gram fiskolja dagligen:

Rodacki CL, et al. Fish-oil supplementation enhances the effects of strength training in elderly women. Am J Clin Nutr. 2012 Feb;95(2):428-36.

Finns massor med bra info. Läs Kostdoktorn. Där finns även bra råd om vilka omega 3 sorter som är bra.


Dagens tänkvärda:

“In an animal model of myelopathy, we have demonstrated that DHA and curcumin can counteract the effects of chronic spinal cord compression through several molecular mechanisms, resulting in the preservation of neurological function.”

http://chiro.org/wordpress/2012/08/01/do-omega-3-and-turmeric-have-a-role-in-promoting-neuroprotection/


#cervicalspinalstenos #myelopati #spondylos #omega3 #kokosolja #vitaminD# #inflammation #ulceröscolit #chrons #fiskolja #klimakteriebesvär #muskler #inflammatoriskasjukdomar

Av Susanne Nietula Edenvik - 1 december 2014 23:04

Rebecca min vän i Australien har hittat ett så bra reportage som jag bara måste dela med mig av.

I The Gluten Summit 2013, Dr Natasha Campbell-McBride, MD, sa Dr Tom O'Bryan, "" För varje mun surkål konsumerar du miljarder nyttiga mikrober som kommer att döda patogener i tarmen som driver ut dem och fyller på med den nyttiga floran i magtarmkanalen." Läs mer:
http://nourishingplot.com/2014/06/21/sauerkraut-test-divulges-shocking-probiotic-count/

Surkål Probiotika Läka naturligt

Imorgon ska jag prova den här surkålen. Annars har jag läst att Tistelvind har en bra surkål, den måste jag beställa någon dag.
Men den bästa gör man tydligen själv. Jag har inte provat själv att göra egen surkål ännu. Är lat, osäker, bekväm och köper färdig. Men här kommer recept för en gladare mage.
Här är fler bra länkar på svenska om surkål:
http://www.halsasomlivsstil.com/2014/08/surkal-hemmagjord-probiotika-for-en-gladare-mage/
http://www.halsosidorna.se/Probiotika.htm

Mina tidigare blogginlägg om surkål:
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/10/05/10882678-laka-naturligt-urinvagsinfektion-uvi/
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/10/05/10883230-glutenintolerans-autoimmuna-sjukdomar-naringsbrist/
http://edenvik.bloggplatsen.se/2014/09/25/10871429-scio-energimedicin-alternativ-medicin/

All sjukdom börjar i magen påstod den kloke Hippokrates.

Dagens tänkvärda:
"If it's not food, don't put it in your mouth"

#probiotika #surkål #cervikalspinalstenos #myelopati #spondylos #diskbråck #läkanaturligt #mage #tauppnäring #näring #läckandetarm #gluten #glutenintolerans #ibs #candida

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards