Alla inlägg under november 2016

Av Susanne Nietula Edenvik - 27 november 2016 21:07

Experimenterat igen. Har både rismjöl och kokosmjöl som jag bör göra över med...
Så här kommer dagens recept på tunt bröd eller pizzabotten.

Ingredienser:

1 dl rismjöl
2 dl kokosmjöl
1 dl glutenfria havregryn
1-2 msk psyllium / fiberhusk
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk himalayasalt + lite örtsalt
3 msk kokosolja
6 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser ordentligt.
Klicka i olja och ljummet vatten. Blanda väl. Låt degen vila en stund.

Dela degen i två delar och kavla ut tunt på två plåtar. Kavla ut med bakplåtspapper mellan kavel och deg, så blir det lättare att kavla ut. Skär ut rutor i den storlek du vill ha.
Grädda 25 minuter på 175° i varmluftsugn.


Använd som mackor med gott pålägg eller som pizzabitar med valfri fyllning.

Jag brukar frysa ner så kan jag smidigt göra egna pizzabitar när mannen köper pizza. Eller ta fram så många brödbitar jag vill ha. Tunna och perfekta för min smak som sällan äter bröd.

Dagens tänkvärda:
"Motgångar leder till framgångar"

#glutenfritt #naturligtglutenfri #mjölkfri #bröd #pizza #pizzabotten #tuntbröd #rismjöl #kokosmjöl #havregryn

Av Susanne Nietula Edenvik - 23 november 2016 15:07


Jag lyssnade på en podd och fastnade för att Litium är nervskyddande. Ska bli intressant framöver hur mina värden ser ut.

Litium är vanligt att man har brist på. Det finns egentligen i all mat och allt vatten men nivån har sjunkit precis som med andra mineraler.

Lyssna:
http://4health.se/113-pehr-johan-fager-litium-det-bortglomda-halsomineralet

Litium finns i:
Glasört, havskorall, gojibär (ev. fisk o havsalger)
Nattskatteväxterna (som jag tyvärr undviker pga smärta): potatis, tomat, aubergine, chili, (tobak).
Plocka bär, nässlor mm som tar upp lite Litium ur marken. Finns lite, lite i kött.
Finns även i Mineralvatten Santo-Li.

Glasört ska finnas i livsmedelsbutikerna. Måste jag kolla in.

Sku ska ha gjort undersökningar och mätt Litium i olika delar av Sverige. Men jag hittar den inte nu iaf...

Kurera skriver att Litium kan ha en stabiliserande effekt på blodets serotoninnivåer vid nervtransmissioner. De skriver även att Litium kan hjälpa vid depression, manodepressiv sjukdom, autism, fibromyalgi, gikt, aggression, irritation, alkoholism, huvudvärk, diabetes, ménières sjukdom mm
Läs mer: http://kurera.se/litium-li/

Låga halter litium förknippas många gånger med en ökning av våld, självmord, våldtäkt, rån och andra våldsbrott.

Intressanta länkar:
http://www.mineralbalans.se/?page_id=83
http://www.helhetsdoktorn.nu/litium.htm
http://m.netdoktor.se/depression/artiklar/litiumbehandling/
http://www.internetmedicin.se/material/Litiumbeh.pdf

Dagens tänkvärda:
"There is a crack in everything. That's how the light gets in"
Leonard Cohen


#litium #nervskyddande #glasört #havskorall #gojibär #havsalger #serotonin #depression #manodepressivsjukdom, #autism, #fibromyalgi #gikt #aggression #irritation #alkoholism #huvudvärk #diabetes #ménièressjukdom

Av Susanne Nietula Edenvik - 6 november 2016 22:56


Provar mycket nytt för mig nu. Jag har fått flera konstiga symtom sista året. Jag måste hitta ett sätt att få bli friskare.


Var ska man börja? Jo med tarmen. Är inte tarmen i gott skick kan den inte ta upp näring och kroppen får väldigt svårt att självläka. Så nu ska jag försöka lägga mycket fokus på mage och tarm.


Häromdagen gjorde jag ordning en ny sats benbuljong. Jag har gjort buljong någongång förut. Men nu har jag läst så mycket intressant om benbuljong att det kan hjälpa inflammation i kroppen, allergier, eksem, intoleranser, problem med tarmarna och många andra tillstånd. De med ledbesvär eller artrit upplever att de blir rörligare, smidigare och även att smärtan minskar. Det har mycket goda egenskaper för dig med autoimmuna sjukdomar. Ett plus är att nattsömnen även blir bättre.


I benbuljong finns aminosyror, gelatin, glukosaminer, fett, vitaminer och mineraler. Speciellt viktig är aminosyran glycin för den stödjer matsmältningen och lugnar ner en inflammerad tarm.

Tanken är också att jag ska kunna dra ner på aminosyror och glukosamin i tablettform om jag är duktig och äter lite benbuljong varje dag.

Man kan använda vilka ben som helst från nöt, lamm, kyckling eller vilt. Gärna ben med leder. Använd gärna kycklingvingar som har fler leder och därmed mer brosk. Dessutom prisvärt.
Denna gång använde jag märgben från nöt. Typ 30kr för 1 kg.
Läkande Hemkokt Benbuljong Buljong  
Ingredienser:
1 kg ben från nöt, lamm, vilt eller kyckling.
2,5-3 liter vatten (så att det täcker benen)
3 msk pressad citron eko
1 msk äppelcidervinäger eko
2 lagerblad eko
Hel svartpeppar eko
3 tsk Örtsalt, Himalayasalt eller havssalt
Kryddor t.ex Libbsticka eko eller annan ört eller krydda. Ev. morot, selleri, lök eller vad man vill ha.


Läkande Hemkokt Benbuljong Buljong  


Skölj av benen. Fyll på vatten så att alla ben täcks.
Häll i äppelcidervinäger, citron, salt och de kryddor du vill ha.
Koka upp och låt sjuda och puttra 6-12 timmar. Max 48 timmar. Inte koka för då förstörs gelatinet.


Använd en tät sil och sila av.

Låt svalna. När det svalnat ser du om du lyckats för då blir det som gele´ se filmsnutten:


 

Häll upp i glasflaskor, glasburkar, istärningsformar.
Läkande Hemkokt Benbuljong Buljong  
Buljongen håller sig ungefär en vecka i kylskåp. Så jag sparade en flaska, resten frös jag in.
Glasflaskorna fyllde jag bara 2/3 så de inte sprängs i frysen.
Läkande Hemkokt Benbuljong Buljong  


Ujuj nu kommer jag bli så frisk och stärkt har jag tänkt mig.



Rekommenderar varmt boken: Autoimmun kokbok av Karl Hultén och Cecilia Nisbet Nilsson
Övriga källor:
http://helandemat.se/Recept/kycklingbuljong/
http://benbuljongensdag.se/
http://matkarlek.nu/gelatin-och-benbuljong/


Dagens sinnesro:
"Det blir bättre!"

#benbuljong #buljong #aminosyror #glukosamin #läkanaturligt #naturligtläkande #hälsa #inflammationsdämpande #inflammation #allergier #eksem #intoleranser #tarmarna #psoriasis #autoimmunasjukdomar


Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Skapa flashcards