Direktlänk till inlägg 4 augusti 2014

Oil pulling Ayurveda Munhälsa

Av Susanne Nietula Edenvik - 4 augusti 2014 11:28


Jag har haft problem dagligen med rejäl tandvärk sedan i maj. Det var bara några månader innan sedan jag var hos tandläkarn, så jag tror inte att det är något hål eller så. Troligtvis kommer tandvärken från nacken.
Jag försöker andas bort smärtan. Ibland lyckas jag, ibland inte. Avledning är också bra.
Blev lite besvärligt förra veckan på jobbet. Solen sken och vi hade mycket kunder. I vanliga fall så har vi kassapass i en halvtimme, sen varvar vi med andra arbetsuppgifter. Nu blev kassapassen långa. Jag försökte andas bort smärtan och le såklart mot kunderna. Det måste jag säga är en stor fördel på mitt jobb, vi måste le och vara glada :))))) Även om det är tufft med tandvärk ;D

Tycker att mitt tandkött har förändrats sedan jag slutat röka. Tandköttet känns mer öppet runt tänderna och jag blöder mycket lättare. Jag tycker det skulle vara tvärsom, att man får känna sig friskare utan ciggen :/ Nåja värsta suget har iaf lagt sig.
Vet inte om jag blöder lättare beroende på ingefära intag?
Jag är iaf flitig med tandborste och tandtråd.

Nu har jag gått med i en fantastisk fb grupp: Läka naturligt.

Jag är så imponerad, en ny värld har öppnat sig, en värld där jag känner mig hemma :)))) Nu kommer jag få möjlighet att bli ännu friskare :)))
Bl.a har jag blivit tipsad om oil pulling. Jag har läst om oil pulling tidigare i vinter, men allt är en process. Och nu när jag läst en del i den där gruppen om oilpulling igen så känner jag mig redo. Så idag startade jag. Jag tog en msk Kokosolja och sköljde runt i munnen. Trodde jag bara skulle klara 1 minut. Men jag klarade 5 minuter. Spottade ut oljan i avfallspåsen, aldrig i avloppet!! Sedan sköljde jag munnen noga med vatten och spotta ut. Viktigt att spotta ut gifter, olja och vatten. Ut med det!!
Kung Markatta Kokosolja, virgin, kallpressad och ekologisk  
Jag använder Kung Markatta Kokosolja, virgin, kallpressad och ekologisk. Försöker äta flera msk per dag, nyttigt för nerver. celler mm Jag får mindre nervsmärta av kokosolja. Nu hoppas jag på att mina tänder och mun ska få må bättre också.


Man ska skölja munnen i 10-20 minuter i kallpressad, virgin, ekologisk Kokosolja, Olivolja eller Sesamolja.
Upprepar, viktigt att spotta ut bakterier och gifter i avfallspåsen sen.

Den största fördelen med att göra oil pulling, är att det minskar mängden skadliga bakterier i munnen. Och det måste ju leda till ett friskare jag :))) Jag tror att har man ordning på munnen och tarmarna så leder det till ett friskare liv.


Läs mer:
http://authoritynutrition.com/oil-pulling-coconut-oil/
http://www.halsasomlivsstil.com/2013/09/oil-pulling-vitare-tander-och-battre-html/
http://innerstrengthblog.com/2014/03/10/oil-pulling-for-starka-vita-tander/
http://www.halsonytt.nu/halsa/oil-pulling-hjalper-det-verkligen/

Jag har läst om s.k läkningskriser när man först börjar med t.ex oil pulling vilket innebär att de problem man upplever kan bli värre för att sedan börja läka, detta är naturligt så om du upplever en läkningskris så betyder det att du gör någonting rätt. Men jag hoppas att jag klarar mig från läkningskris/läkningsrensning!

Imorgon eller ikväll klarar jag nog 6 minuter Oil pulling ;)
Ett plus om tänderna kan bli vitare också.

Jag har även läst att kryddnejlika är bra att tugga mot tandvärk. Måste jag köpa :)

Dagens tänkvärda:
"Stay strong! Stay positive!"

#Cervikal #Spinal #Stenos #Myelopati #Spondylos #Stark #Hälsa #BliFriskare #Rökfri #Vilja #Envis #Pepp
#ayurveda #munhälsa #tandvärk #tandhälsa #oilpulling #Kokosolja #Kryddnejlika #olivolja #sesamolja #ekologisk

 
 
Ingen bild

Airamya

9 augusti 2014 08:38

Hej igen :) Du skrev: "Underhåller genom att använda kroppsdelarna så att nervbanorna tvingas hållas i liv eller bilda nya vägar. Nerverna växer 1 mm/dygn när de bildar nya vägar. Men man måste träna som attan!! Använder man inte muskler och nervbanor så förtvinar de. Och mycket snabbt på oss som inte är friska.Vad säger läkarna?"
Jag vet inte vad läkarna säger ännu, väntar på att få komma till ortoped (igen). Mina problem började för drygt 2 år sedan, med ischiassmärta från helvetets djupaste avgrund och det konstaterades att jag hade diskbråck och så var det bra med det, typ. Hade nervryckningar oavbrutet och konstiga neurologiska sensationer i hela kroppen. Har varit domnad från ländryggen o ner på höger sida sedan dess. Fruktansvärda smärtor i foten. Gick på sjukgymnastik, det blev bättre men långt ifrån bra. Till slut hade sjukgymnastiken ingen effekt alls och min sjukgymnast beklagade att han inte kunde hjälpa mig mer. Gick till doktorn som sa: "Ja, så är det att bli gammal. Man blir skröplig, det är inget att göra." Absurt? Ja.
I oktober förra året snubblade jag över en distriktsläkare som inte kunde fatta att jag inte fått komma till ortoped, han skrev genast remiss. Träffade ortoped som konstaterade att mitt diskbråck inte kan orsaka mina neurologiska problem, han föreslog MR helrygg och neurolog. Neurologen har inte träffat mig, bara tittat på MR och konstaterat cervikal spinal stenos, och tyckte jag ska till ortoped. Så nu väntar jag på tid hos ortoped (igen).
Funderar på att gå ner i arbetstid för jag kan knappt hålla mig vaken på eftermiddagarna, är så vansinnigt trött.
Läser och läser här på din sida, lite per dag, får idéer och tips och tröst. Är så tacksam att jag hittat hit. Nu ska jag nog rota fram gurkmeja i kryddskåpet... och honung. (överjävligt ont idag, svårt att sitta).
Tack o hej :)

Susanne Nietula Edenvik

12 augusti 2014 14:08

Hej =)
Ursäkta sent svar.
Katten är sjuk o jag orolig :(
Förjäkligt att du inte har fått hjälp!!!
Om jag vore dig skulle jag ringa ortopeden o be om att få en återbudstid om det dyker upp.
Förstår dina tankar på att gå ner i tid. Jag har nätt o jämnt klarat av att jobba 60% men nu går det bättre.
Styrkekram t dig :)

 
Ingen bild

Airamya

12 augusti 2014 16:26

Katten sjuk? Något allvarligt?
Jag ringde ortopeden härom veckan, men de bad mig ringa igen vecka 34 pga semestrar, de visste ingenting om nånting... Så jag ska ringa dem nästa vecka, och då be dem skicka remissen nån annanstans, för jag har inget som helst förtroende för ortopeden i Borås.... Det löser sig.
Men hur är det med katten?

Susanne Nietula Edenvik

13 augusti 2014 17:51

Ja herregud vilka dagar. Trodde inte katten skulle klara sig... 4dygn hos vetrinären o vi 20tusen fattigare. MEN nu är goaste kissen hemma o mår bättre. Snart är hon sig själv igen :))) Fattig men lycklig o fr.o.m nu har vi kattförsäkring. Dyr läropeng!!
Ja ring igen v 34. Förbered dig med dina frågor och sjukdomshistoria, skriv gärna i datorn så kan du skriva ut o lämna, plus att du har sjukdomshistorien till nästa besök/läkare. Hmm måste nog blogga om det där för det tror jag inte jag har gjort :)
Jag fattar inte att neurologen släppte dig?! Hoppas du får komma till en bra läkare.

 
Ingen bild

Airamya

13 augusti 2014 21:59

Nu har du bloggat om det :) ;) Kan skriva under på det du skriver, man måste ta ansvar för sin sjukdomshistoria och sin hälsa och försöka underlätta för vården så gott man kan, man får ofta bättre vård då (förutom på ortopeden i Borås. Åk aldrig dit ;) ).
Nej, jag tycker också att det är konstigt att neurologen tyckte jag ska till ortoped. Tror att min doktor på vårdcentralen tyckte det var lite snurrigt också, men vi får väl se vart det leder.
Vad var det för fel på katten? Min katt har kostat en bra slant också, i veterinärkostnader, men när det var som dyrast så var hon tack o lov försäkrad, så vi har väl 'bara' lagt ner lite drygt 10000 på henne.... :) Det går ju inte att mäta liv mot pengar.
Har du någon erfarenhet av kortisonsprutor? (på tal om nåt helt annat...)

Susanne Nietula Edenvik

17 augusti 2014 19:43

Hej igen :)
Det är nog inte så konstigt att du är hänvisad t en ortoped, de flesta går hos en ortoped. Jag går hos en neurolog för att jag förlorade muskler och funktioner. Och därför tyckte jag att din neurolog skulle tagit hand om dig pga att du också förlorat muskler i benet (var det va?)
Nej jag har ingen personlig erfarenhet av kortison. Det "äter" upp skelettet... Men måste man så måste man. Har du funderat på kortison? Kortison dämpar väl inflammationer? Jag äter inflammationsdämpande mat. Kolla i min blogg o googla på Sanna Ehdin. Har du Facebook? Där finns bra grupper :)) bl.a Läka naturligt. Och den andra heter: Läkande mat. Och: Hälsa till alla. Rekommenderas varmt! Mycket läsning där :)))
Katten spydde mörkgrönt, åt inte, drack inte o gick inte på toa. Hon är iaf bättre men inte pigg än...
Hoppas du haft en bra helg :) Kram

 
batmanbebis

batmanbebis

23 december 2014 18:36

hej hittade dig genom #tandhälsa
har testat oilpulling ett tag nu, men jag kör 20 min
kör du fortfarande???

http://batmanbebis.bloggplatsen.se

Susanne Nietula Edenvik

23 december 2014 23:01

Hej :)
Jag har haft ett uppehåll. Men har börjat igen :) Kokosolja är helt suveränt. Hur länge har du kört?

 
batmanbebis

batmanbebis

26 december 2014 20:14

Jag kör dock med sesamolja kallpressad ekologisk, ska köra den i typ tre v tänkte jag och sen köra kokosolja
jag har precis börjat, kört en v

http://www.batmanbebis.bloggplatsen.se

Susanne Nietula Edenvik

26 december 2014 23:41

Visst är det bra :))) Lycka till :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards