Alla inlägg den 4 april 2018

Av Susanne Nietula Edenvik - 4 april 2018 05:15

Jag har fått ihållande Tinnitus. Jag har haft stundtals förut, men sedan början i februari 2018 så hänger det i hela tiden. Men jag har tur! Jag har ett ljust ljud som jag ofta kan koppla bort. Acceptans har stor betydelse för hur man hanterar saker. Dessutom har jag en stor tro på att det är tillfälligt, jag hoppas att jag kommer att kunna bli av med det.


Hur låter Tinnitus

Tinnitus är att höra ljud som inte har en yttre källa. Det är bara du själv som hör det. Det kan låta som ringande toner, brus, bultande, pip, tjut, sorl, sus, fräsande, visslande, syrsor och mycket annat. Ljudets karaktär och styrka kan variera från dag till dag, och över tid. Man ha flera tinnitusljud, ibland samtidigt. En del hör ljud i båda öronen medan vissa hör ljud bara i det ena örat.


Hertz test


Mitt tinnitusljud ligger ungefär på 10000 Hz. Sen hör jag inget mer, iallafall inte idag. Ska testa flera gånger någonannan dag så får vi se.


Vad beror Tinnitus på?

Tinnitus har man ju mest hört beror på biverkning från förhögt ljud från t.ex konserter, för högt spelande musik eller andra höga, skarpa ljud som vi är utsatta för. Visserligen lyssnar jag på väldigt mycket på hög musik och varit på många konserter. Men jag tror inte att det är därifrån min tinnitus kommer ifrån.


Det kan även finnas andra orsaker som stress, nackproblem, ryggproblem, spänd käkmuskulatur, histaminintolerans, ebv mm. Jag är utsatt för alla på den listan, så jag har stor tro på att jag ska kunna bli av med min tinnitus. Positiv tro är viktigt!

Dessutom är Tinnitus ett symtom, inte en sjukdom. 


Tips på vad man kan göra mot Tinnitus


Stressa mindre är ju en bra början. Stress skapar mycket kaos i kroppen. Det finns en nervkoppling mellan muskelspänningar i käken, nacken, ryggen och hörselbanorna i hjärnstammen som kan orsaka tinnitus.

Käkgympa

Jag har återupptagit käkgympan flera gånger/dag. Det här träningsfoldern har jag fått av min systerdotter Marie som jobbar på Folktandvården. Tack igen Marie! Besök Folktandvården så får du säkert ett ex om du vill ha. Jättebra övningar.
Rörelseträning för överbelastad käkmuskulatur  

Rörelseträning för överbelastad käkmuskulatur


Kosten

Histaminkänslighet som kan påverka tinnitus jobbar jag redan på eftersom jag äter låghistaminkost.

Medical Medium såger att Tinnitus hänger ihop med ebv. Just mot tinnitus så säger Anthony William att cats claw, äpplen, bär, timjan, oregano, rosmarin och salvia ska vara bra. EBV-protokollen i Medical Medium/Medial Läkning hjälper mot detta också.

Acceptera
Tänker ofta för mig själv: jag accepterar att det tjuter i mina öron, det är bara kroppen som talar om att öronen fungerar..
Det är superbra! Hörde att David Batra berättat om hur det hjälpte honom från hans svåra tinnitus att tänka så.


Övriga kosttillskott

Man kan pröva att ta kosttillskott som Ginko Biloba eller Tone som sägs kunna lindra tinnitus. Även tillskott med magnesium kan vara värt att testa, i tillräckligt hög dos.


Läste om en som haft tinnitus i tolv år.
"Den fick 90 kapslar Gingko beloba från USA. De är starkare än de svenska. Åt en kapsel varje dag. I slutet på kuren var tinnitusen helt försvunnen!

Tre år senare kom den tillbaka men inte så starkt. Tog en ny kur med apotekets hälsokost Biobeloba, intog tre ggr mer än vad som var rekommenderat.
Sen försvann tinnitus helt igen och har inte återkommit..."

Viktigt alltså att man tar tillräckligt hög dos för att få effekt.


Beating the Heavenly Drum - Slå på himmelska trumman

This simple exercise helps support energy flow into the head and around the neck and upper shoulders. It is a great exercise to stimulate the pineal gland and the hormone called melatonin that it produces to support your sleep.


Tinnitusmusik

Finns även tinnitusmusik som sägs hjälpa. Man får helt enkelt prova vad som passar just sig själv. Lyssna på din kropp.

Här kommer ett par alternativ. Jag har inte provat de här själv. Utan lägger de här så jag kan prova framöver. Finns fler på youtube. Så man får prova sig fram vad som passar en.








Källor:

http://www.medicalmedium.com/blog/thyme-tea
http://www.medicalmedium.com/_literature_133868/Epstein_Barr_Virus_Revealed
https://m.soundcloud.com/medicalmedium/epstein-barr-virus-revealed

http://healinghistamine.com
Måbra: Varningslistan 15 vanliga kroppsbesvär vid stress

Hörsellinjen - Vad är Tinnitus


Dagens tänkvärda:

"Fokus på det som är bra"


#tinnitus #ebv #slåpåheligatrumman #öron #hörsel #skärmaav #hantera #histamin #symtom #stress

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards