Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Susanne Nietula Edenvik - 8 juli 2019 05:35

Några dagar i juni besökte vi Åhus i Skåne.
Där finns campingplats, fricampingplats och ställplats nära havet. Vi valde ställplatsen dels för att det inte var så många andra där och för att den låg närmast havet. Kanske typ 150 meter ner till havet. Står vi nära havet så behöver jag inte kämpa så för att gå till havet.

Åhus brygga

När man kommer ner till stranden möts man av en stor härlig brygga vid Åhus strand.

Vacker tall med utsikten över stranden och havet vid Åhus

Den här tallen med utsikten över stranden och havet är det nog många som fotograferar nere vid Åhus strand. Vackert!!

Små gulliga färglada små bodar vid Åhus strand

Underbar strand med små gulliga färglada små bodar. Långgrunt och härliga vågor. Vädret var mycket blandat när vi var där.

Sol, bad och sand mellan tårna vid Åhus strand

Sol, bad och sand mellan tårna. Bara vara. Avslappnande och så skönt!

Blåsväder som ger härliga vågor som är så fulla av liv.

Film

Men vi hade även åska och spöregn. Med snygga blixtar och mäktigt dunder. Dock ingen bild.

Himlen uppdelad i mörker och ljus, nästan lite som ying och yang symbolen

Himlen uppdelad i mörker och ljus, nästan lite som ying och yang symbolen. Ying och yang är en kinesisk symbol som visar balans mellan två krafter. Krafterna är varandras motsatser men kan inte existera utan varandra, båda är lika viktiga. När det är balans mellan yin och yang uppstår harmoni i vår kropp, vår själ, vårt liv och i hela universum.

Murgröna växer vilt, slingrande runt trädstammarna lite överallt i Skåne

Murgröna växer vilt, slingrande runt trädstammarna lite överallt i Skåne. Jättefint!! Blev så inspirerad. När vi kom hem planterade jag murgröna hemma i trädgården.

Hjärtan både inomhus och utomhus i Åhus

Hjärtan både inomhus och utomhus i Åhus. Det är ungefär 2 km in till centrum från ställplatsen så elcykeln kom till användning. Kan tillägga att på Åhus Pizzeria åt jag den allra godaste glutenfria pizzan jag någonsin ätit.

Ställplatsen i Åhus var liten, enkel, omodern och mysig. Husbilsliv

Ställplatsen i Åhus var liten, enkel, omodern och mysig. När man har semester ska det vara enkelt, gör ingenting att det är omodernt. Hur charmigt är det inte med en bygglampa som belysning på toa.

Man fick ställa sig fritt hur som helst bland tallarna. Läste någonstans att någon tyckte det var oorganiserat som vilda western. Passade väl oss bra eftersom jag kallar min man för finska cowboyen ;)

Soluppgångar vid Åhus strand

Blev många tidiga timmar på stranden för yoga, meditation och för att hämta kraft och liv från havet och soluppgångar.

Kris

Redan här i början av juni kände jag att vårens kris hade släppt taget om mig eller kanske rättare sagt att jag hade lyckats släppt vårens kris. Naturen gör underverk med psyket. Kändes som havets vågor hade blåst bort och sköljt bort krisen. Ångesten var som bortblåst. Sååå himla skönt att vara hemifrån. Tacksam.

"Take a deep breath.
You have arrived."

Dagens tänkvärda 2:
Murgröna Hedera helix
"Förståelsen bär förlåtelsen i sin famn.
Visdom: Jag väljer att förstå vad som skapade det här/jag förstår vad som skapade det här. Jag förlåter mig själv. Jag förlåter andra. Jag är fri att njuta av livet."
"Här gäller det att inte hysa agg till dig själv eller andra. Förstå varför det skedde, lär dig det du behöver och gå sedan vidare mot nya positiva upplevelser."
ur Växternas språk - Solöga

Solögas bok Växternas språk hittar du bl.a här.

#husbilsliv #husbil #krisochutveckling #naturen #havet #vågor #strand #solsken #soluppgångar #bad #ställplats #sommar #semester #frihet #fri #ryggmärgenikläm #utmattad #murgröna #yingochyang #åhus #åhusbrygga

Av Susanne Nietula Edenvik - 26 juni 2019 15:40

Läsa böcker är besvärligt med mina händer och armar. Mycket lättare att lyssna på böcker. Då behöver jag inte kämpa med att hålla i boken.

Jag har använt mig i flera år av Legimus som jag fått tillgång till via biblioteket. Ända sedan januari 2015 har jag använt Legimus. Men har lyssnat kortare stunder på böcker som handlar om hälsa. Pga utmattningssyndrom så har inte hjärnan klarat av att lyssna längre stunder och inte alls på skönlitteratur eller kriminalromaner mm. Min coach Mia la förslag redan förra året att jag skulle lyssna på någon bok som inte handlade om hälsa. Just för att få in något annat i mitt liv. Men det har varit väldigt svårt.

Min man är en riktig bokmal. Så nu under semestern så läste jag av en händelse lite på baksidan på en av hans böcker. Min nyfikenhet väcktes till liv! Kände att det var dags att göra ett nytt försök. Husbilslivet har verkligen gjort mig gott nu i juni. Underbart!!!

Men tyvärr hade Legimus-appen hamnat i molnet och jag kom inte åt den trots att jag har supermycket surf i min pott. Jag var tvungen att ha wi-fi stod det på skärmen. Suck.
Men i lördags kollade jag upp Telia, de har ju vissa free wi-fi platser. Några kilometer bort vid Arbetsförmedlingen så skulle det finnas wi-fi. Yes! Tog elcykeln och cyklade dit och laddade ner appen och böcker. Första gången jag hängt utanför Arbetsförmedlingen en lördag ;)

Elcykeln är ett mycket bra hjälpmedel! Jag måste cykla om den ska gå framåt, men det är inte så tungt. Det är sådan frihet för mig att ha elcykeln, jag kommer ut på ett helt annat sätt.

Nu idag onsdag är jag redan på kapitel sju i boken. Känns verkligen som ett jättestort framsteg för mig!

Är så tacksam för att de som har funktionshinder har tillgång till Legimus, det är ett jättebra hjälpmedel.

Här kan du läsa om tidigare blogginlägg om Legimus och hur det fungerar:

Nu ska jag snart gå till stranden, bada, sola och lyssna på talboken: Leona - Tärningen är kastad.
Cowboyen blir kvar i husbilen och läser, han är mätt på sol och strand. Skönt när man kan göra som man vill. Havet ger mig så mycket liv, sinnesro och frihet <3

Ha det fint! Det ska jag!

Dagens tänkvärda:
Härligt med hjälpmedel, framsteg och frihet!

#hjälpmedel #talböcker #kriminalroman #läsafastmanlyssnar #skrivafastmantalar #talblirtillskrift #elcykel #legimus #frihet #husbilsliv #havet

Av Susanne Nietula Edenvik - 12 juni 2019 09:32

Sovit ruskigt dåligt inatt trots husbil, kedjetäcke och binjuremusik. Vaknade till riktigt rejält åskväder. Blixtrarna och dunder var täta och regnet vräkte ner! Synd jag inte kunde fotografera någon av alla blixtar. De var riktigt snygga!!

Nja i sånt här väder... då är man verkligen inte så sugen på yoga under bar himmel. Då får man yoga ini husbilen. Allt går att lösa, bara man vill. Yogamattan eller rättare sagt liggunderlaget får precis plats på golvet i husbilen. Trångt ja, men det går. Med huvudet på sovrumsgolvet, kroppen på köksgolvet och fötterna på hallgolvet. Hahaha!

Bild på livslustarna har jag satt upp ovanför frysen i husbilen. Hemma i mitt yogarum har jag en riktig livslust i glas som jag har fått av min fina vän Marie.

Antingen så yogar jag utan musik eller till musik i trådlösa lurar eftersom cowboyen fortfarande sover när jag drar igång supertidigt på morgonen. Tacksam att han inte är lättstörd eftersom han sover 2-4 timmar längre än mig. Så jag kan smyga runt och fixa med mina morgonrutiner utan att någon blir sur. Det är så skönt!!!

Tillslut gav sig ovädret och husbilen Happy ser lika glad ut som alltid oavsett väder. Titta så glad han ser ut ;)

Dagens tänkvärda:
Efter regn kommer solsken.
Precis som efter en mörk period i livet så kommer en ljusare tid.

#semester #husbilsliv #husbil #happy #tidigmorgonstund #morgonyoga #åskväder #regn #yoga #livskvalité #livskraft #livslust #efterregnkommersolsken

Av Susanne Nietula Edenvik - 11 juni 2019 06:56

Min pepphjärna drar igång jättetidigt varje morgon. Typ: Go’morron, go’morron! Ny härlig dag!!!
Härligt att vakna tidigt varje morgon. Jag mår inte bra av att ligga länge i sängen då får jag bara ondare. Så mig passar det bra att vakna tidigt. Jag har aldrig tråkigt, finns miljarder med saker att göra tycker jag.

Men oftast startar jag med att koka en termos varmt vatten och en kopp kaffe. Varmt vatten är jättebra för kroppen att starta dagen med enligt Ayurveda. Jag dricker kokt varmt vatten under hela dagen för att hålla kroppsvärmen och för att slippa frysfrossa. Fryser jag får jag mycket ondare så det gäller att hålla värmen. Sen beroende på soluppgången så kör jag lite eller mycket smärthantering med triggerpunkterna som gör ruskigt ont men är superskönt på samma gång.

Sen vill jag gärna ut! Packar med lite varm dryck, kamera och yogamattan. Klä sig varmt och ge sig ut i friska luften tidig morgonstund är härlig start på dagen.

Oslagbar fågelmorgonkonsert! Visst är det helt fantastiskt!!

Att vara ute så länge som 2-3 timmar tidigt på morgonen är verkligen avstressande och en härlig förmån när det är semester. Vi parkerar husbilen nära havet så att jag har nära.

Lyssna på fåglarna, njuta av havet och soluppgången, fotografera och yoga.

Sådärja! Fyllt på med livskraft och är redo för en ny dag!

Dagens tänkvärda:
Birds are a way of healing the soul, a really powerful way. In fact, we've been doing that for centuries and centuries. For thousands of years, we've been using the birds to heal our soul because bird song is connected to the Universe.
From Soul Healing Sectrets by Medical Medium

#semester #husbilsliv #tidigmorgonstund #fågelkonsert #soluppgång #ayurveda #havet #livskvalité #livskraft #livslust #yoga #andas #energi

Av Susanne Nietula Edenvik - 4 juni 2019 06:25

Morgonyoga vid havet

Ännu ett hjärta... Kärlek finns i många former. Man behöver bara öppna ögonen och se tecknen som dyker upp lite överallt.

Igår på vägen till dagens morgonyoga plats.
(Lägg in film)

Alltså vilken atmosfär... dofterna av nyponrosor och hav, fågelkvitter, solsken och himlen som var omväxlande klar och molnig.

Lite, lite vind så där alldeles lagomt, så att man egentligen inte tänker på det förräns man lägger märke till att det liksom uppfyller en med livskraft. Magiskt!

Att yoga ute under himlen tycker jag är helt fantastiskt underbart till naturens ljud. Jag körde min egen rygg o nackyoga som jag gör varje morgon. Den ger mig mycket god rörlighet i nacken och motverkar smärta i både rygg och nacke.

Efter yogan körde jag meditationen Kirtan Kria, Sa Ta Na Ma. Ska blogga om den någon gång...
(Lägg in länk här)
Men här kommer iaf vad det betyder:

SA betyder födelse
TA är liv
NA är död
MA står för återfödelse

Dagens tänkvärda:
Livet ska vara gött att leva!
Gert

#morgonyoga #yoga #naturen #havet #vind #prana #semester #husbil #husbilsliv #livet #livskraft #livslust #livskvalité #energi #frihet #rehabilitering #återhämtning #fotografera #hjärtan #kärlekfinnsimångaformer #tecken

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 juni 2019 09:36

Semester!! Längtan efter havet för oss neråt landet.

Igår kom vi fram till havet. Vilken känsla!!!

Å vad jag behöver det här!! Nu ska jag verkligen återhämta mig från vårens alla j-a bekymmer.

Havet, enkelhet, husbilsliv och fricamping i naturen är verkligen livskvalité och läkande för kropp och själ.

Fy fabian vad vi ska ha det bra cowboyen och jag!!

Dagens tänkvärda:
Vad får mig att känna mig fri? Gör mer av det!

#havet #semester #husbil #husbilsliv #livet #livskraft #livslust #livskvalité #energi #frihet #rehabilitering

Av Susanne Nietula Edenvik - 4 juni 2018 07:40

Natten mellan den 2-3 juni var den värsta som jag kan minnas på länge. Började med ont i magen på kvällen. Gick och la mig för att försöka sova. Tillslut somnade jag.

Men vaknade kl 2 på natten med fruktansvärda krampsmärtor i magen. Kunde inte vara still samtidigt som jag knappt orkade röra mig. Påminde mig om att om jag har klarat av att föda barn så skulle jag även klara denna natt. Andas, andas! Försökte tillslut gå till toan som ligger ungefär 75m från husbilen. Gick dubbelvikt. Fick stanna flera ggr och kura ihop mig som en boll. Trodde jag skulle svimma flera ggr och ångrade att jag inte väckt mannen. Trodde jag skulle spy men kunde iaf kissa. Tog mig tillbaka till husbilen på samma sätt som jag "gick" dit. När jag väl kom in i husbilen igen rullade jag ut yogamattan på golvet. Försökte så gott jag kunde att göra lugna andningsövningar för att få igång det parasympatiska nervsystemet och en speciell yogaövning för magen och ryggraden. Kurade ihop mig i fosterställning fast på magen. Tog en filt som stöd för huvudet. Tänkte, men orkade inte be mannen om min nackkudde. Orkade inte prata. Påminde mig upprepade gånger om att om jag hade klarat av att föda barn så skulle jag även klara denna natt. Andades och andades. Klarade inte av att ens dricka pyttelite vatten då förvärrades magsmärtorna ännu mer. Tillslut somnade jag helt utmattad där på golvet i fosterställning på magen... (Jag måste alltid, alltid ligga på rygg pga nacken, med en speciell nackkudde.)

Vaknade efter 2 timmar i samma fosterställning på magen... och kunde inte röra benen!!! Försökte att inte gripas av panik. Intalade mig att det ordnar sig, det ordnar sig, snart är känseln tillbaka. Jag kunde röra armar och nacke. Gjorde massa försiktiga nackrörelser och armrörelser och djupandades. Efter en halvtimme kände jag äntligen att det började spira i benen och tillslut även i fötterna. Sakta kom känseln tillbaka i takt med att smärtan stegrade sig i benen och fötterna. Jag kunde börja röra benen lite och tillslut kunde jag resa på mig.

Var väldigt matt men oerhört tacksam att jag kunde röra ben och fötter även om det flera timmar senare kändes lite ytligt bortdomnade och gjorde ont. Var jättestel i nacken och jätteont överallt. Men huvudsaken är att jag kan röra mig igen.

Under dagen drack jag ingefära-te och åt kokt snäll mat. Försökte mjuka upp kroppen med försiktig yoga.

Hade tänkt att jag inte skulle cykla denna dag eftersom jag kände mig matt och var långsam i rörelserna. Men sen kom jag på att jag ville göra persilja-avkok som är mycket renande för kroppen. Mycket viktigt för mig att följa min intuition. Så då cyklade jag sakta till närmaste affär som ligger 3km bort och handlade persilja för att koka en reningskur på. Det gick bra att cykla även om jag kände mig väldigt matt. Jag har fått en elcykel som underlättar väldigt mycket för mig och gett mig sådan frihet och livskraft.
Senare gick vi en liten promis till stranden för att sola och bada här i Sibirien, Ängelholm. Havet var jättevarmt. Älskar husbilslivet. Så skönt att vår semester kan fortsätta!

Hoppas att det magonda håller sig borta nu så att jag kan sova som vanligt på rygg.

Dumma nacke att skrämmas så här!!! Men jag vill absolut inte operera mig. Riskerna är förstora. Livet med Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck är inte så lätt. Jag är oerhört tacksam att känseln i nederdelen kroppen denna gång bara var borta i en halvtimme, som jag vet om iaf. Signaler kan stoppas, men de kan även komma tillbaka.

Jag är mycket tacksam varje dag men idag känner jag mig extra tacksam

om än lite ledsen och omtumlad.

"Life is good"

#cervikalspinalstenos #myelopathi #spondylos #ryggmärgenikläm #nervpåverkan #nackproblem #viljestyrdanervsystemet #tillfälligtstopp #motoriskanervsystemet

Av Susanne Nietula Edenvik - 9 augusti 2016 17:15

Vi reser en del i vår husbil. Det tycker vi är jättekul. Känslan av frihet är så skön, att få resa dit vi vill, ofta dit solen är.

Vi kan stanna precis när vi vill. Vi stannar ofta så att jag kan röra på mig. Rörelse förhindrar förlust av muskler och nervbanor. Rätt rörelse är smärtlindring och ger energi till kroppen.

För att klara resan på bästa sätt så är det viktigt att underhålla muskler och nervbanor under tiden man reser. Att verkligen tänka på att inte vara still i samma ställning för länge.

Superviktigt att tänka på är att man kan ha stadiga kuddar t.ex bakom ryggen. Just den här som jag har bakom ryggen är egentligen en nackkudde med små, små kulor i. Jag har köpt flera stycken billigt på Dollarstore.

Jag har även likadan till nacken när jag sover. Fast med mindre mängd kulor i. Utan nackkudden skulle jag inte sova och jag skulle vara i betydligt sämre skick.

Jag sitter ofta bak i husbilen och cyklar och tränar. Jag har min minicykel som jag trampar på för att få blodcirkulation.

Träningsbollarna, träningslera och gummisnoddar är alltid med. Enkla och nödvändiga små träningshjälpmedel för att hålla igång muskler och nervbanor.

Träningslera har jag köpt på en hjälpmedelsbutik t.ex Varsam.

Träningsbollarna har jag stoppat i glasögonfodral av tyg. Jättesmidigt eftersom man kan ha remmen kring handleden, då slipper man tappa bollarna. Träningsbollarna använder jag främst när jag promenerar och vid stillasittande. Jag använder även ibland när jag ska sova. Speciellt för vänster handen, det är oftast den vänstra handen som är i sämst skick. Jag vaknar ju ett antal gånger under natten och då klämmer jag på träningsbollen.
Själva träningsbollarna heter bl.a knådboll och de kan man köpa på en hjälpmedelsbutik t.ex:

För mig är det alltid viktigt att tänka på medveten andning, kroppshållning och att jag försöker hålla axlarna långt ner från huvudet och sträcka på nacken. Men även att skaka loss axlarna ibland upplever jag som att jag fylls med mer energi.
Jag gör en del ansiktsmimik för att lätta på nervsmärtan som sticker i ansikte och bortdomnade läppar.
Jag kan även göra en hel del av min ögonträning under tiden vi reser. Det är bra, så att jag inte har massor med träning kvar när vi äntligen kommer fram dit vi ska.

Sen finns det massor med "luftövningar" som man kan göra med händer, handleder, armar, fötter och ben även om man sitter fast i säkerhetsbälte i husbilen när landskapet svischar förbi utanför rutan.
Som sagt, att vara still gör ont. Så det är "bara" att röra rätt på sig.

När vi kommit fram och står still så har jag även med liggunderlag för yoga, hantlar och gummiband för arm och handledsträning mm

Dagens tänkvärda:
"Det är lika bra att leva så mycket det går. Det är ju ingen av oss som kommer levande ur det här ändå."
Christina Stielli

#träna #nervbanor #muskler #ryggmärgenikläm #resa #husbil #semester #blodcirkulation #träningslera #träningsbollar #gummisnoddar #minicykel #ögonträning

Language

Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.