Direktlänk till inlägg 6 maj 2013

Vitamin D3 ett mirakelvitamin för mig =)

Av Susanne Nietula Edenvik - 6 maj 2013 14:44

För mig är verkligen vitamin D3 ett mirakelvitamin, i kombination med träning.

I mitten på juli 2012 fick min syster tips om Vitamin D3. Jag gick till Hälsokostaffären samma dag! Jag var beredd att prova nästan allt för att få må bättre (och slippa operera mig för Cervikal Spinal Stenos.)

 

”Sjukdomsbubbla” kan beskrivas som en bubbla som hamstern i Bolt är i.


"Sjukdomsbubblan" var HEMSK. För nån som inte varit riktigt sjuk kan jag ungefär förklara "sjukdomsbubblan" som att man har en fler kilo tung hjälm på sig och som dessutom är förliten. Ögonen djupt, djupt in i skallen, smÄrta överallt och dessutom sååå fruktansvärt orkeslös. Och jämt, jämt, jämt behövde jag äta. Jag var så trött på att tugga!! Åt mängder, mängder + ett paket Dextrosol/dag. För att orka...

Vitamin D3  blev verkligen vändningen i min sjukdom. Benen blev starka, jag orkade gå långt redan efter att jag ätit vitamin D3 i två veckor. Jag fick mitt liv tillbaka. I augusti 2012 promenerade jag 19 mil =)

För mig var det som att kliva ur "sjukdomsbubblan". FANTASTISKT!!!! Såå enormt fantastiskt   

Minns arbetskamraternas reaktioner och chefens reaktion: Vad har hänt med Susanne? Vad pigg hon är! Hon går ju rakt nu! =)

Det var Vitamin D3 som hade hänt mig =)

Jag började då på sommaren med 2000ie/dygn, (då var RDI 300ie/dygn). Efter 6 veckor tog jag prov på mitt D3, provet heter 25-OH-D. Mitt värde låg då på 107.

De optimala nivåerna varierar lite på olika sidor och beroende på om de är uppdaterade.

http://www.lg.se/Jobba-med-oss/Vardgivarportalen/Laboratoriemedicin/PM-och-meddelanden/Vitamin-D/

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=4004

 

Jag äter Vitamin D3 från Holistic. De är jag jättenöjd med.

Nångång okt-nov började jag svikta igen, ökade då till 4000ie/dygn. Gick bra ett tag. Men sedan jobbade jag alldeles förmycket i dec-12, plus att vi inte har någon sol då, förkylningarna börja komma. Så i Januari var jag riktigt dålig. Ökade på lite till... I januari-13 ökade jag till 10000ie/dygn. Tog nån vecka sen kände jag mig starkare igen =)

Så till hösten ska jag öka tidigare innan jag blir utslagen.

Tog ett nytt prov som jag fick svar på här i april-13. Då låg mitt värde på 252 nmol/L =) Så nu har jag trappat ner till 5000ie/dygn under sommaren. Nu snart får vi chansen att kunna tillgodogöra oss vitamin D3 ifrån solen i Sverige också. Det blir härligt!   

D-vitamin finns dock i relativt få livsmedel vilket kan förklara varför D-vitaminbrist anses vara relativt vanligt förekommande i Norden.


D3 får du främst av solen samt animaliska livsmedel, främst i fisk, mindre mängd i ägg, kött och mjölkprodukter.

Symtom vid brist: Vid brist ökad risk för inflammationer, förkylning, influensa, retlighet, depression, psykoser, benskörhet, led- och muskelvärk (fibromyalgi), hudsjukdomar (psoriasis), hjärt-kärlsjukdomar, blodproppar, dålig aptit, lever- och tarmsjukdomar. Vid stor brist engelska sjukan och uppmjukning av skelettet (rakitis). Även demens, MS, Crohns sjukdom, schizofreni, autism, tuberkulos och cancer kan förvärras av D-vitaminbrist eller ha D-vitaminbrist som grund. Källa: http://www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm


D-vitamin: Gamla och nya aspekter på ett unikt vitamin

Föreläsning med Överläkare Mats Humble berättar om pågående forskning kring D-vitaminets många positiva hälsoeffekter. http://youtu.be/syRaJVIBNnw


Mindre smärta med sol, fisk och ägg

Föreläsning med Smärtdoktor Björn Bragée - När det gör ont överallt

http://urplay.se/Produkter/166211-UR-Samtiden-Nar-det-gor-ont-overallt-Mindre-smarta-med-sol-fisk-och-agg#samma-serie


Läs mer:

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

http://www.kostdemokrati.se/politics/2013/01/22/livsmedelsverket-bekampar-aktivt-det-som-haller-oss-friska/


Läs och bilda dig en egen uppfattning.

Provet på vitamin D3 heter: 25-OH-D


Kom gärna med tips!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Nietula Edenvik - 16 oktober 2019 03:36

Ja i måndags kom äntligen kallelsen till en kurs i "Basal Kroppskännedom" som jag själv önskat remiss om. Det ska bli spännande! Men jag fick min diagnos, medfödd Cervikal Spinal Stenos med myelopathi, spondylos och diskbråck i nacken, 2011. Vilket...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 oktober 2019 06:14


  Trasmattan - För bättre balans och livskvalite´   Hur ser min dag ut? Vad lägger jag egentligen min tid på? För att förtydliga hur dagarna ser ut så fick jag lära mig att använda mig av "Trasmattan" av min coach Mia på CoachingTeamet, Finsa...

Av Susanne Nietula Edenvik - 20 september 2019 14:19

Placeboexperimentet svt play Jätteintressant program om placeboeffekten! Man ska inte förakta placeboeffekten, man ska dra nytta av den. Placeboeffekten hjälper även fast man vet att det är placebo. Kroppens egna endorfiner. Tankens kraft är så mä...

Av Susanne Nietula Edenvik - 7 september 2019 20:30


  I veckan såg jag Vetenskapens värld - Frisk av naturen på Svt Play.Se programmet här:https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturenKan ses till 28 feb 2020 23.59 Info om programmet:"F...

Av Susanne Nietula Edenvik - 3 september 2019 04:26


29 augusti... Det är nu tre år sedan jag fick hjälp att ta steget att sjukskriva mig. Det var minst sagt ohållbart på arbetet. Ja hela livet var ohållbart... Utmattningen hade tagit över min hjärna...     Fokus på det som är bra   Solu...

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards