Alla inlägg den 21 maj 2013

Av Susanne Nietula Edenvik - 21 maj 2013 11:30

Dags för den årliga besiktningen av min nacke. Kallelsen kom igår.

Första gången sedan jag blev sjuk, som jag blev glad av ett brev från landstinget.

Första året gick jag inte och hämtade posten överhuvudtaget. Och när det kom ett brev från landstinget fick jag alltid ett vredesutbrott!!?   Kunde de inte bara lämna mig ifred!!? Precis som att det var landstingets fel att jag blivit sjuk. Hmm...


Nåja, det där gick över allt eftersom jag blev 'friskare' :) Nu blir jag bara lite nervös när det kommer brev från läkarn. Och igår slog jag på stort och blev jätteglad när jag hämtade posten och såg att det var Magnetkameraundersökning på G =) Bara det att jag är bortrest just då. Såå TYPISKT!!!
Men imorse ringde jag om en ny tid. Befarade att jag skulle få en tid långt fram i höst. Fick vänta några timmar på ett nytt besked. De hade en ledig tid imorgon 22 maj!!! =))) Yeah! Yeah! Yeah!
Det ska bli så spännande!!! Jag hoppas och TROR att spinal stenosen fortfarande har stannat upp eftersom jag mår så pass bra :)
För om stenosen blivit progressiv/progredierande igen borde jag ha förlorat fler muskler. Men svårt att avgöra eftersom jag använder mina muskler så mycket som möjligt. Mer än spännande! Och vad än magnetkamerabilderna visar så är det jag som bestämmer när och om jag är beredd på operation. Och operation är inte ett alternativ för mig idag. Jag är inte beredd för riskerna, idag...


Hur en magnetkamera undersökning går till
Man får inte ha smink på sig. Inte heller smycken. Innan man lägger sig i maskinen får man ta av sig kläderna, allt utan trosor, så får man låna en rock.
Ett bra tips är att ta med en CDskiva som man lyssnar på under tiden. Räkna med att det tar 30-90 minuter.


Intressanta länkar:

http://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Undersokningar/Magnetkameraundersokning/

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Undersokningar/Magnetkamera/

http://www.vetenskaphalsa.se/i-en-annan-varld-%E2%80%93-sa-upplevs-magnetkameran/


Magnetkameraundersökning även kallad:

MR = Magnetisk resonanstomografi
MRT = Magnetisk resonanstomografi
MRI = Magnetic Resonance Imaging


Maskinen har ett kraftigt knackande, högt ljud!   ungefär som en bilmaskin. Är man sjuk och är ljudkänslig kan det bli en fruktansvärd upplevelse. Så CDskiva rekommenderar jag varmt. I år ska jag ta med kusin Jossans cd "Ullas Amaranter - Ord ord ord" :)
Maskinen är öppen i båda ändar, men det är trångt och man känner sig mer än instängd. Som tur är har jag inga problem med det. Men har man fobi för trånga utrymmen kanske det är bäst att be om något avslappnande medel av doktorn innan undersökningen. Det gäller att ligga blickstilla för att bildresultaten ska bli bra. När det knackande ljudet avtar får man passa på att röra på fötter och händer.
Första gången jag gjorde MR tog de både på hjärnan och halsryggen. För att utesluta att jag hade någon hjärntumör. Eftersom jag har en hel del smärtor lite överallt i huvudet, känns det tryggt att veta att det onda kommer från ryggmärgsförträngningen i halsryggen, nacken och inget annat. Även om ryggmärgspåverkan inte heller är något bra alternativ. Vem vill gå runt med risk att bli förlamad från nacken och neråt... Men jag är oerhört tacksam att jag inte har cancer.


Yeah! Yeah! Yeah! Nu blev jag supernervös och superlycklig på en och samma gång!! Ouieee!
Ska fråga imorgon om jag får ta ett foto på maskinen imorgon som jag kan sätta in här. Hoppas!
Nu ska jag ta mina nervösa spaghetti ben och ta en promis så att jag får lite sinnesro. Nu behöver jag förmodligen bara vänta ett par veckor på svaret. Som förhoppningsvis visar oförändrad bild även i år! Ouieee!

Håll tummarna för mig   


Tillagt 22 maj -13

Jäpp! Då är det överstökat för denna gång! Hade tagit av mig alla piercingar och ringar hemma, men glömt mormor och morfars ring på fingret :) Men upptäckte det innan undersökningen som tur var.

Jag fick ta ett kort på maskinen =)

   

MR Magnetkamera, Karlskoga Lasarett


Man får lägga sig på britsen och huvudet fixeras i den trånga ”skålen”. Nätt och jämt att hörlurarna får plats. Man får en larmknapp i handen. Sedan åker man in i tunneln. När man som jag ska ta bilder på nacken, så uppskattar jag att man får åka in typ en meter. Det är trångt, från nästippen och uppåt uppskattar jag att det var 10 cm, ungefär. Kände obehag ibland men koncentrera mig på den vackra Häggen som blommar nu och på kusin Jossans röst =) och de andra ”Amaranterna”. Himla bra att man får ta med en cd.

Svårt att ligga blickstilla. Man får försöka svälja när man hör det höga knackande ljudet tystnar. Inte lätt! Trots kramp och nervryckningar så gick det riktigt fort denna gång. Undersökningen gick kanonfort, endast 30 minuter. Men det är nog så långt när man ska ligga blick stilla! De andra gångerna har det tagit 60 minuter.


Nu ser jag framemot fina bilder! Jag vill ha oförändrad bild!!!

Svaret på Magnetkamera bilderna får man efter ett par dagar till några veckor.


Såhär blev mitt svar:

http://edenvik.bloggplatsen.se/2013/06/14/9936752-magnetkamera-mr-svar-2013/


Dagens tänkvärda:
"Ovisshet skapar kaos medan visshet ger sinnesro"
Thomas Gunnarsson

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards