Alla inlägg den 10 juli 2013

Av Susanne Nietula Edenvik - 10 juli 2013 22:08

Igår hade jag en riktigt, riktigt bra dag! Smärtnivån hyfsat låg, det var nog mest problem med fötterna. Trötta trampdynor. Det var 'längesen', ombyte förnöjer ;) med #Cervikal #Spinal #Stenos är det olika varje dag, iaf för mig. Beroende på vart det trycker på ryggmärgen, nerver, nervrötter som i sin tur leder vidare ut i alla kroppsdelar.

Iaf humöret va' på töpp! Vad mycket det gör att man är på gött humör. Även om det är mer eller mindre motgångar så kan man tackla dem. Och bara fortsätta att vara på härligt humör.

För mig gäller det att ha lagomt med rutiner. Som tex gå upp tidigt på morgonen. Har jag sovmorgon så blir det sällan riktigt bra, tyvärr.
Har jag en värre smärtdag får jag kravla mig upp på cykeln och cykla det första jag gör. För att få igång kroppen. Har jag en lägre smärtdag kan jag äta frukost i lugn och ro. Och sen ta en morgonpromis. Så gjorde jag igår. Lyssnade på Loreen i lurarna Det var så härligt, soligt, varmt och svettigt på morgon-sommar-promisen :)

Lilla Degernäs, Degerfors

Jag önskade jag hade tagit med bikini så jag hade kunnat stanna till och bada vid 'Lilla Degernäs'. Det måste jag göra imorgon, tänkte jag. Såå vackert =)

Hann med att träna med hantlarna och leran, fixa lite, duscha och käka innan jobbet som började 12 igår. Allt gick som på räls trots att jag hade endast EN banan. Hade det varit en dålig dag och bara EN banan... då är det inte roligt att vara jag. Men nu hade jag en sådan där bra dag som nästan inte går att få förstörd :) Tog en burk persikor som ersättare för bananerna. Inte alls samma effekt, men funkade ok.
Väl på jobbet går tiden i ett rasande tempo. Tiden går så fort och jag stortrivs verkligen på mitt jobb. Även om jag väldigt gärna skulle vilja genomföra en del förändringar. Struktur och rutiner är nyckeln till det mesta. Dumt att spilla tid på självklarheter. Nåja jag ska fundera lite mer på det där.
Iaf så träffade jag en vän som jag inte sett på länge =) Hon såg så pigg ut nu    Det förgyllde min dag ytterligare =)

Gräsänkelivet är över (för en tid iaf) jag är inte ensam med huset. Hemlagad mat står på bordet när jag kommer hem    Kärlek är också en bra smärtlindrare!

Allt var så bra, kände mig pigg och som sagt smärtnivån under kontroll. Sen på kvällen kommer det som 'knivhugg i nacken'. Aj, aj, AaaJ! Har haft en del problem sedan den där idiotiska klipp-promenaden. Och inte förrens igår kväll kom jag på det där med Zonterapi. Det höll jag ju på med i maj eller när det var? och blev av med "knivhuggen"! Jag håller på med så mycket hokus pokus så jag kommer ju inte ihåg allt ;D
Så nu är jag igång och trycker på undersidan stortån, precis mellan stortå-trampdynan och foten. Det är punkten för nacken.

Zonterapi punkt för nacken. Cervikal Spinal Stenos

Har gjort en fin teckning här ;) Hugger eller karvar kniven i vänster sida nacke trycker jag på undersidan av vänster stortå. Är det på höger sida nacke trycker jag under högra stortån.

Läs mer här och se bilder: http://www.zonterapi.nu/?page=4

http://www.mabraportalen.se/zonterapi.html



Idag har jag haft en lite sämre dag. Både humörsmässigt och mer nervsmärta i vänster arm, bägge händer och huvud. Men jag trycker på tånarna så fort jag känner av "kniven". Då släpper "kniven" :)

Har varit ganska orolig av mig idag. Vet inte varför riktigt, men misstänker att det handlar om att det snart är dags att göra uppehåll med Gurkmejan. Har läst på flera ställen att man ska göra uppehåll efter 3 månader för att se om det blir någon skillnad. Är orolig att jag ska bli mycket sämre igen.... Har tröstat mig säkert 20ggr idag med: Att det bestämmer jag själv när det är dags för uppehåll. Oroa dig inte!
Ingen mening att gå och oroa sig för saker som man inte alls har en aning om juh!
Oj vad långt det blir... fast jag försöker skriva kort :S ;D


Tillagt 11/7 kl 06.

Ja när man ska sova då kommer alla tankarna. Vet nu varför jag är orolig. Det är de diffusa ryggsmärtorna som är boven. Jag är orolig att det är njurarna och kisseriet som krånglar igen. Blir det inte bättre får jag lämna ett prov till veckan. HATAR ATT KONTAKTA VÅRDEN =( Nu ska här drickas rikligt med vatten!!!

Dagens tänkvärda:
Imorgon blir det en sådan där bra dag med humöret på töpp!

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards