Alla inlägg den 4 april 2015

Av Susanne Nietula Edenvik - 4 april 2015 12:40


Supergott, enkelt och frasigt havrebröd.

Såklart glutenfritt, mjölkfritt och E-nummerfritt.
Det här brödrecept är så enkelt så det bara måste spridas :)

Jag har fått det av min vän Lisa! Tack Lisa :)

Lisa har i sin tur fått det av någon. 

Grunden till receptet kanske kommer från början från Liv Ranwegs blogg:

http://blogg.livranweg.se/#post40


Lisas glutenfria enkla havrebröd

6 dl glutenfria havregryn
4 dl vatten el valfri vätska, Blandas och får svälla minst 15 min.
1 grovt riven morot
1/2 tsk salt (jag använder örtsalt)
1/2 dl smält kokosolja (smälter snabbt i vattenbad)

Valfria frön

Lisas glutenfria enkla havrebröd

Blanda ihop ingredienserna till en smet och bred ut allt på bakplåtspapper, ca 1cm tjockt. Strö på valfria frön.
Grädda i övre delen av ugnen ca 15-20 min i 250 grader.

Lisas glutenfria enkla havrebröd

Lisas glutenfria enkla havrebröd

Jag tycker det är godast när det får stå tills kanterna är riktigt frasiga.
Skär i önskad storlek direkt när de är klara.

Låt svalna på galler.
Kan varieras med kryddor eller hackade nötter i smeten också.


Havregryn (och bananer) innehåller tryptofan som är en livsviktig aminosyra som tillverkar serotonin. En för låg halt av serotonin kan ge depression.

Jag har lågt serotonin och därför försöker jag äta havregryn varje dag och många bananer :)))))

Jag vill ju må så bra som möjligt och jag vill inte äta medicin.

Nej tack till medicin :D 

Jag är vad jag äter ;)

Dagens tänkvärda:
"Andra lever för att äta, jag äter för att leva."
Sokrates

#läkanaturligt #healnaturally #naturligtläkande #glutenfritt #mjölkfritt #havrebröd #Enrfritt #enkeltbröd #tryptofan #aminosyra #serotonin

Language

Pinterest

Presentation


Hej där! Här är min blogg =)
Här kommer jag skriva om livet med Cervikal Spinal Stenosis. Jag gör allt som står i min makt för att läka naturligt. Är utmattad sen 2016, därför är min aktivitet ojämn i bloggen. Men ska blogga när jag får lite ork.

Viktigt att läsa!

Sök i bloggen

Fråga mig GÄRNA

57 besvarade frågor

Kategorier

REGISTER

Arkiv

Senaste inläggen

Hjälpmedel

Länkar

Sevärda Film-klipp

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Flagcounter

Flag Counter

RSS

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards